.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

03 januari 2006

Renare luft, kvinnor o olika år

Denna bild komponerade jag ihop för mitt förrförra inlägg där jag diskuterade Värtaverkets och flera andra värmeverk i Stockholm (och Uppsala) onödiga existens och vansinniga energislöseri med fossila och recenta bränslen.
Vi har ett enormt energislöseri. Forsmark värmde i morse upp Östersjön med ca 6500 MW effekt samtidigt som Värtaverket eldade olika bränslen och kan som mest omvandla 2190 MW/h - är det klok energipolitik att inte bygga en fjärrvärmeledning ? Av de två hålen i väggen så är ena hålet kärnkraft och det andra är en blandning av Polsk brunkol, Norsk och Svensk vattenkraft. Så en väldigt stor del av svenska småhus värms upp med kärnkraft - men bara en tredjedel av energin används ! Och all ytterligare elenergi som används är Polsk brunkol som producerats oeffektivt och utan rökgasrening (marginaleffekten). Överföringsförlusterna ligger dessutom på i storleksordningen 8 %. Dra ned elelementet 1 grad och du sparar en hink brunkol på en vecka per 25 kvadrat. Slutsatsen av detta: de som säger "ATOMKRAFT NEJ TACK !" det är samma personer som säger "FÖRSURNING, ÖVERGÖDNING och VÄXTHUSEFFEKT - JA, TACK !"

Idag var det som en lugn söndagsmorgon fastän klockan var 11:30. Anledningen var att biltullarna börjat. Tackar för det. Äntligen lite mindre biltrafik. (Om 15 år kommer de flesta tycka att det var osannolikt att man idag hade rätt att släppa ut dödliga gaser några meter från stadspromenerande människor). Jag var tvungen att ta in bilen igår och fick parkera om den ikväll, men har ännu inte betalat någon tull.

Jag var åter på dejt med Tjejan. Jag börjar acceptera henne mer och är beredd att lära känna henne mer. Det är trots allt ingen mening att 'vänta' ut Kvinnan. Men det är Kvinnan som jag verkligen gillar, men om hon tänker något om mig måste hon visa det lite tydligare. Jag träffade henne idag - första gången sedan hon kom hem från sin julresa. Men…

Det är någonting som jag inte vet. Den kvinna som jag är intresserad av, Kvinnan, har på internet diskuterat med en kompis om en kille som hon 'har någonting på gång' med sedan i höstas/somras. Jag blir så konfundersam, kan det vara jag eller är det bara någon som jag har missat ?

Ett nytt år. Det förra blev väl helt OK, omän inte så mycket nytt, jag menar inga större förändringar i mitt liv. Det är ju så jag vill ha det - ett händelserikt liv som gör mig till en erfaren pensionär. 2005 gav mig en rekordinkomst - ca 35 000 mer än förra året. Vart alla pengar tagit vägen undrar jag dock. Jag har löst skulder på sammanlagt 123 000 plus bilen ca 24 000, men 82 000 var återbetalning som jag lånat ut, så av min lön gick åtminstone 40 000. Bilens amortering uppgår ju inte ens till värdeminskningen.

2006 då ? Jag hoppas på en bra framtid och en väg dit är självklart en flickvän. Kanske att jag ska söka mig ett jobb oxå ? Ett som jag är utbildad till, får se, vet inte…

Igår var det en jobbarkompis som surnade till på mig och tyckte att jag var lite för självgod då jag hade påpekat hur jag vill ha saker för att det ska vara lättare att arbeta. Det är bättre att ha ordning och reda tycker jag. Man ska inte behöva leta efter saker eller diska efter någon när man vill göra mat.

Ryskan går ju inte någe vidare - jag har omtenta på måndag. Den måsta jag klara om jag ska få gå A-kursen. Jag har så dålig disciplin för att verkligen sätta mig ned och plugga. Datorn satte jag på för att plugga uttal, osv, men det blev bloggande istället.

Etiketter: , , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker