.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

10 november 2005

Förvirrad - hokos pokos filiokus

ljus_framtid - 10:e november 2005
Tors 10 nov 05 21:35
Helt otroligt, jag fattar inte hur jag kan vara så förvirrad att jag lyckas missa en föreläsning. Igår jobbade jag och idag hade jag fått för mig att det inte var någon föreläsning. Så när jag satt på tunnelbanan och kollade i min kalender så upptäckte jag att jag missat föreläsningen. Och jag som skulle ta nytt tag, visserligen har jag varit flitig och översatt och gått igenom texten redan, men det kommer så mycket annat på föreläsningen.

På tunnelbanan sa jag. Jo jag åkte med SL för första gången på 5 månader och en vecka. Lukten av fukt och svampsporer och upptäckten att de varit tvungna att sätt dit uppmaningen att man ska gå ut från spärren. Kanske kan bero på att andra än jag slagit i korset. Två gånger har jag med ca 7 km/h slagit i låren i korset före jag visste att de monterat dit lås. Jag anmälde skadorna till SL, men andra gången bara ignorerade de mig som kund - inte ens ett svar att de fått e-postmeddelandet, ändå skickade jag en påminnelse. Tur att man inte är kortare så att det är något annat än låret som får ta stöten.

Idag gick jag på en föreläsning som bl a handlade om Rysslands religion Ortodoxa kyrkan och hur den skiljer sig från den Romerska - sonen och den heliga anden. Fanns sonen före den heliga anden ? Följer man den Romerska kyrkan med filioque så utgår ju den heliga anden från både Fadern och Sonen, pga en omskrivning på 500-talet (589). I ortodoxa kyrkan är den ursprungliga formuleringen kvar att den heliga anden utgår från Fadern och även Sonen utgår från Fadern. Så står det väl i bibeln ? Så tolkningen på 300-500-talen känns förvirrande. Enligt min föreställning är Gud överallt i olika former och han var först och såg sedan till att fördela sig ut på jorden i olika former. Han avdelade en andlighet till att födas som "sin son" i "sin avbild"

Jag lägger denna på Lunar för senare publicering på min blogg - blev lite tung. Men nu har jag publicerat den(20051113). Fler opublicerade kommer säkert.

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker