.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

09 november 2005

kortslutning och hetsad folkgrupp

Jag läste precis en krönika i Dagen av Thomas Österberg om när moderna vuxna finner sin tro:
"Den som vill ta emot himmelriket måste bli som ett barn, säger han. Helt plötsligt räknas inte, aldrig så mycket utbildning, karriärspositioner eller ekonomiska tillgångar. Nu handlar det om att bli som det lilla barnet, som tar emot utan att ha förtjänat. Tala om att kunna orsaka kortslutning i hjärnan på många av oss högpresterande vuxna."
Jag känner igen mig, jag har fått en viss harmoni av att nu funnit den tro jag länge sökt. Man får en annan syn på hur samhällets hets ter sig. Det är inte särskilt viktigt med högre utbildning, bättre karriär, mer pengar. Det handlar om livet. Jag fick nyligen en medhållande kommentar om en formulering som jag gjort "Lever hellre ett långt lugnt liv än ett kort och intensivt", hon tyckte jag var sympatisk som kunde uppskatta tid. Nu kanske inte det är helt sant. Ja älskar väl tid så mycket att jag utnyttjar den lite väl optimalt. Så tyvärr är det nog så idag att jag inte lever upp till mitt motto. Men nu senaste tiden har jag faktiskt läst lite mer i bibeln och det uppskattar jag. Det har blivit fart på Simon som börjat med en ny blogg som är mer läro- och evangeliseringsinriktad. http://evangelisera.blogspot.com/ . Det blir så mycket att man inte hinner läsa. Mina sporadiska och slumpmässiga läsare orkar knappt läsa mitt heller ?

Jag har fått en tillrättavisning och det var väl Guds mening. Jag överskattade mig själv och tyckte och trodde att det gått bra på tentan. Jag hamnade straxt under godkänt och inser nu att jag måste kämpa mer och har nu möjlighet att bättra mig både på omtentan och kommande tenta. Jag har redan arbetat mig framåt mer än vad som tagits upp på föreläsningarna och måste fortsätta så. Erkänner att jag ligger lite efter.

Jag har icke publicerade inlägg som kanske kommer publiceras senare.

Känslorna för Kvinnan är återigen ganska sansade, men jag inser att hon är den enda som är fulländad för mig. Så enormt vacker, varför kan jag inte säga det till henne ? Men hon läser väl här - om inte nu så tids nog.

Kyrkan och synen på homosexualitet är i vädret. Åke Green som anklagas för hets mot folkgruppen homosexuella. Är det ett folkslag ! - då kanske de vill ha ett eget land precis som judarna - är de ett folkslag ? Hur förökar de sig ? För det andra förstår jag inte hur det kan vara hets under en predikan. Predikan är ju mer eller mindre institutionell och det var väl inte särskilt många homosar där. En annan hade jämfört bögismen med tidelag och pedofilí, att det var lika onormalt. Absolut, den finns kulturer och tider då det har varit lika accepterat med barnsex, djursex e d som det nu är med homosex. Så en sådan parallell är fullt relevant. Jag har inget emot homosexuella som grupp, lika lite som invandrare allt handlar om individerna, det finns dock många bögar och flator som inte smälter in utan medvetet vidrifierar sig.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker