.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

11 november 2005

Sprit eller bensin från uran istället för Iran

Jag hittade en blog om alternativa energikällor. Intressant att kolla igenom då det är mycket som jag själv är medveten om. Adressen till den är http://alt-e.blogspot.com/

Den här bilden som ganska tydligt åskådliggör uppfattningen om alternativa bränslen hittade jag på den bloggen.
Det gick till på samma sätt när Stockholms stad började satsa på biogas i slutet av 1990-talet. Reningsverken som tidigare använt gasen för uppvärmning blev tvungna att gå över till fossil eldningsolja istället. Det blev självklart en miljövinst då biogasen som fordonsbränsle är mycket bättre än bensin/diesel men samma hälsovinst hade man fått redan med konventionell fordonsgas.

Jag har tidigare i denna blogg nämnt vad jag tror är bästa lösningen för framtidens energiomsättning. Effektiviserad energianvändning è Snåla. Naturgas/Biogas och ny syntetiskt framställd naturgas från kraftverk som utnyttjar temperaturvariationer. Min vision är stora Termokraftverk som är jättelika värmepumpar som producerar elenergi som används till naturgassyntes. Gasen lagras och distribueras. Midnight Oil har en låt Blue Sky Mine. Blue Sky Mining kommer bli ett begrepp. Vem vet i framtiden kanske det kommer komma restriktioner på hur mycket koldioxid som får plockas ur atmosfären för att göra CNG.

Biogas eller syntetisk naturgas (CNG) kan användas (och görs redan nu med naturgas) för produktion av konventionell bensin och diesel genom Fischer-Tropsch-metoden. Det gör att man i ett övergångsskede kan använda alla befintliga bilar men ändå gå ifrån de fossila bränslena. Öppna Barsebäck för produktion av syntetisk naturgas som omvandlas till bensin !

Man pratar om att tvätta ur koldioxiden från rökgaserna och "gömma" på havets botten - glöm det ! Koldioxiden som sprippas från röken kommer återanvändas till nytt bränsle. De kraftverk som tar tillvara på koldioxiden slipper betala för utsläppsrättigheter. På samma sätt som panten på burkar och flaskor kommer koldioxiden i bränslet handlas.

Någon gång ska jag redogöra för växthuseffektens två sidor. Jag har hamnat någonstans mittemellan miljökämparna och naturgeograferna, kanske för att jag tillhör dem båda. Gaia har jag ju berättat om.

Etiketter: , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker