.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

27 november 2005

Förda bakom ljuset, el och biljard !

På internet måste man vara källkritisk. Det kryllar av osakligheter. För någon vecka sedan bokmärkte jag en blogg som är en enorm njutning att läsa, saklighet och väldigt intressanta inlägg för mig som är insatt i ämnet. Daniel Hansson är forskare i Göteborg och är en av de fåtal forskare som bloggar. Klimatfrågor är hans ämne och han tillhör mer den, som jag skrev i senaste inlägget, naturgeografiska falangen att mycket stor del av klimatförändringarna är naturliga.

Det här får ju dock inte missförstås att man utan vidare kan förbränna och släppa ut koldioxid av fossilt ursprung. Det påverkar självklart klimatet, men vi vet inte hur mycket och framförallt så är det mycket mer föroreningar än koldioxid som bildas. Försurning, övergödning, hälsoeffekter och utarmad flora och fauna är bieffekter som lika väl som klimatförändringar måste undvikas.

Som en ytterligare klandring av Källén och Co (meteorologerna) som stirrar sig blinda på datorsimuleringar av klimatet kan jag visa denna bild som kommer från ovan nämnda blogg: Det föreställer hela Europa och Afrika ned till Saharaöknen. Rutorna används för att beräkna klimatets variationer dem emellan med avseende på en massa parametrar. Hur noggrant blir det att simulera klimatet om 50 år när Svalbard är stor som en sjättedel av hela Skandinavien och Gibraltar likaså ? Detta är en av grunderna som folk pumpas med om de mänskliga miljöproblemen.

Idag hade jag omtenta i Ryska. Jag har ingen aning om hur det gick, kan inte avgöra det. Förra gången tyckte jag att det kändes bra, men då hade jag ju inte klarat det. Nu vet jag inte. Det var svårt och vissa saker som togs upp borde inte ha varit med eftersom det gåtts igenom först i kapitlen efter det att den ordinarie tentan varit.

Det börjar bli riktig vinter. Idag var det slasksnöregn och jag promenerade sammanlagt 45-50 min i det vädret. Julpynt har kommit upp på sina ställen och det är jättevackert och ger stämning. Förutom våren så är det faktiskt vintern som jag tycker bäst om. Nej, jag hatar snöslask och istappar. Fast faran för istappar är ett storstadsfenomen som jag inte upplevt före jag flyttade hit. Jag vill ju inte vara någon storstadsbo.

Nu har jag bestämt mig för att investera i en luftvärmepump till fritidshuset. Det får bli en IVT Nordic Inverter som har funktionen med underhållsvärme på 10 grader. Jag räknar med att spara minst två kubikmeter brunkol i Tyskland/Polen per år. Så miljövinsten är stor. Ekonomiskt blir det nog plus-minus noll. Elpriset är ju på väg uppåt. Redan i december kommer SPOT-priset gå över 40 öre/kWh tror jag. Då känns det skönt att inte göra av med allt för mycket ström.

Igår tog jag hem cykeln från Uppsala - den som jag trodde hade blivit stulen, men som på något helmyskiskt sätt stod i cykelstället vid stationen. Jag samåkte med en tjej som jag på eftermiddagen gick och åt och spelade biljard med. Det var länge sedan senast. Jag blev lite förvirrad, har hon några vidare avsikter ? Hon är ju singel... (jag var ju inte helt avsiktslös när jag erbjöd henne skjuts...)

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker