.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

20 december 2005

Hockeyklubba o ingen rök med Forsmark

Klimatdebatten igen. Mannkurvan, den välkända kurvan som ser ut som en hockeyklubba visar den temperatur som man fick fram genom att korrelera en massa proxydata och de senaste två hundra åren mätdata från stationer i växande städer. Nu har man arbetat fram en kurva som är mycket mer svängig, dock visar den samma tydliga uppgång mot slutet av lilla istiden. Graferna är hämtade från Centrum för tvärvetenskaplig miljöforsknings nyhetsbrev 1/2005.











Värre är när det bildas inversion över städer. Häromdagen var det verkligen hemskt i Stockholm. Jag kände direkt när jag kom ut att något inte var rätt. Kallt, stillastående luft och massor av avgaser. Vid Gullmarsplan såg jag hur Hammarbyverkets rökgasplym låg i skorstenshöjd och blåste ned mot Hammarbyhöjden. Troligen lade sig hela Värtaverkets rök över Söders höjder. Det har jag bevittnat en vinterdag från Västerbron. För övrigt är hela Värtaverket en totalt onödigt företeelse. Bara för att Fortum värme och Stockholms stad är så glada i att elda så ser man sig inte om. Kontinuerligt släpper Forsmarks kärnkraftverk ut varmvatten i Östersjön. Det är säkert mer än dubbelt så mycket värme som Stockholm behöver. Sverige skulle minska sina koldioxidutsläpp oerhört mycket om en fjärrvärmeledning byggdes mellan Forsmark och Stockholm via Uppsala. Men viljan finns inte. Vill man inte ta värmen från de glada sälarna vid kärnkraftverket? För dyrt ? Nej, så är det inte, för energin är gratis och kraftbolagen kan sälja sina utsläppsrättigheter. Kontroversiellt med kärnkraft? Varför skulle det ses som mer miljövänligt att elda olja/kol och hälla varmvattnet i Östersjön ? Redan nu använder 100 000-tals hus kärnkraftsel för uppvärmning.

Nu har jag äntligen lite extratid till annat, men just nu är jag väldigt trött och har lite halsont. Jag har börjat läsa Narnia-serien och ska i vare fall läsa de tre första före jag ser filmen. I januari har jag två omtentor(3). Jag räknar inte med att jag klarade den i lördags. Den skrev jag mer som ett läromoment. Jag måste ju klara tentor för att få gå A-kursen. Den blir troligen också i Uppsala.

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker