.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

05 november 2005

framtidens energibärare - (natur)gas

Det var en av mina besökare som hade sökt "varför är naturgas bättre att elda med än olja". Jag hade nog inget rakt svar på den frågan så jag får svara nu. Både olja och naturgas är kolväten. Olja består av långa kolkedjor och naturgas huvudsakligen det enkla kolvätet metan. När man förbränner frigörs energi genom oxidation. Rent kemiskt bryter man bindningar mellan atomer och beroende på vilken typ av bindning det är så frigörs olika mycket energi. Bindningar mellan kol och väte ger mer energi än mellan kol och kol. När man bildar vatten får man mer energi än när man bildar koldioxid. Vid förbränning av metan får man två vatten per kol. Oljan ger en mindre andel vatten per kol.


Naturgas är även ett rent bränsle såtillvida att det i regel inte innehåller svavel. Rökgaserna från gasförbränning är inte lika korrosiva som från olja och kan med fördel kondenseras. När rökens vätskeinnehåll kondenseras erhålls i runda slängar 20% mer energi. Det är energi som annars skulle gått ut genom skorstenen. Rökgaskondesering minskar också utsläppen av luftburna kväveoxider. Partikelutsläppen från gas är avsevärt lägre än från olja.

Gas är lätthanterligt och lätt att distribuera. Endast en ledning behövs och gasmätare är enkla till konstruktionen jämfört med fjärrvärmeledningar och mätare. Naturgas och biogas är i stort samma sak kemiskt. Man kan mata på biogas på naturgasnäten utan kvalitetspåverkan.

Stadsgasen i Stockholm kommer ersättas av naturgas om några år. Elspisar borde förbjudas i ett hållbart samhälle. Systemverkningsgraden på en elspis mot gas är ca 20% och för gasen ca 50% Det eftersom man värmer direkt med bränslet till skillnad från elspisen där elen används som energibärare och först måste produceras.

I framtiden kommer möjligheten finnas att lagra energi i form av syntetisk naturgas SNG som producerats med elektricitet när överskott på energi funnits för att sedan konsumeras när brist råder.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker