.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

25 oktober 2012

Nervöst inte pengars fel

När jag var liten var jag jättenervös inför första skoldagen varje termin. Idag är jag jättenervös att gå till ”skolan”, men lite av en annan anledning. Det är att jag ska träffa min tjejkompis J. Det blev inte att vi sågs häromdagen som vi bestämt då hon var för trött efter att ha jobbat över. Jag börjar mer och mer tro att det inte var frågan om kompisträff. Så mycket flirtar och kramar som hon skickar i sina SMS och tjatter så undrar man. Jag är inte inställd på något och ser henne i första hand som ytterligare en tjejkompis. Vi ska bestämma ett nytt tillfälle för en privat träff ikväll. I tisdags tog jag istället det andra erbjudandet och åkte ut för att träffa SeNs och hennes son. Gu´ vad mysigt det var att sitta å se barnfilm med en unge som lutade sig mot en eller låg på knät. Underbart.

Denna nervositet, det känns som det pulserar ut magsyra som fräter sönder hela magen och inkråmet. Det är ungefär som den konstanta oro som jag har ibland men mycket värre.
Som vanligt tömmer jag kontot direkt när lönen kommer. Ska ut med mer än 26000 kr utöver fasta kostnader. Nu slutbetalar jag solcellerna, inkl den onödiga extrakostnaden av en trasig panel som jag inte kunde bevisa fabrikationsfelet på. Totalt gick solcellsanläggningen på drygt 60 000 kr plus elgrejer och elektriker som inte bara var för solelen. Totalt över 70 000 kr. Säg 23 700 kr/kWt (kW toppeffekt) och då gjorde jag arbetet själv. Ganska mycket ändå. Det blir nog aldrig någon ekonomisk lönsamhet i det, såvida jag inte får solcellsbidrag utbetalt. Dessutom betalar jag in 11 000 kr på bilen men avsätter inte de 5000 kr för extra skatt som jag borde. Nu har jag inga kortfristiga skulder mer än kreditkortet ett par tusen. Nej, jag har inget kvar till mat och annat från denna lön. Det får jag betala från det jag har kvar, kredit och panta flaskor. Flaskpantningen senaste månaden var extrem – kanske just för att jag jobbade så mycket. Då blir det också pant. Kretsloppsadministrationen har gett 5-10 000 kr på årsbasis senaste åren. Ren nettolön. Jag lever ganska kapitalintensivt, men är samtidigt väldigt sparsam, särskilt om jag måste. Har dock inte mycket ekonomisk buffert längre, knappt någon. Målet förut var fasta kostnader för fyra månader, nu har jag en.

Etiketter: , , , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker