.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

09 oktober 2012

10 år och kvar

Höll på och packade och hittade en tidigare känna-för-att-skriva-bok och här är vad jag skrev för 10 år sedan när jag precis hade flyttat in i den lägenhet som jag fortfarande bor i. Jag beskriver dels mina koncentrationssvårigheter som då precis börjat. Sedan bröt Ménière ut en dryg månad senare.

”14:e Oktober 2002

Nu känner jag mig i alla fall hemma, men det är fortfarande ganska provisoriskt. Jag har bara sovit sex nätter så jag har inte bott här så länge än. Jag har faktiskt bott lika mycket i stugbyn vid Branäs. Jag trivs verkligen i den form av kollektiv som det innebär vid fältkurser. Underbara miljöer – vilka skogar, vilken älv. Men varför inget timmer i denna underbara Klarälv ? Nja, flottningssäsongen är över, men i vår då ? ”…”

Sedan var vi tre dagar i Tullbotorp och lärde oss svampar. Allt detta är jätteintressant och roligt, men jag kan inte tillgodogöra mig det så som jag skulle vilja. Det är som en frostad plexiglasdörr för mig, som jag kan se lite igenom men inte komma ut genom. Det är jättetråkigt. Men det släpper väl. Jag har väl laga förfall med allt med flytten osv. I dag kände jag en enorm harmoni när jag promenerade till affären i duggregnet. Jag har löst min sista skuld och är skuldfri. Har bra lägenhet.

När jag i höstas började denna kurs i moss och lavfloristik och träffade mina kurskamrater konstaterade jag att jag i alla fall inte skulle bli kär i någon kurskamrat i alla fall. Det har jag inte blivit heller men oerhört intresserad av L, CaR. Hon är väldigt speciell och intressant. Charmig, mycket traditionell och glasögon. Det slog mig”…” glasögon på sig. Hon har kropp, lite halvrund mage, inte tjock, men kraftigare än smal. Mycket tunt (fint) hår, blont. Det är svårt att avgöra hennes ålder, hon upplevs nog som äldre än hon egentligen är, kanske 33 år, säkert yngre. Hon”…”

Jag blev så förvånad och mycket glad idag när jag var in i geohuset för att hämta kursblanketter. Jag såg en kvinna med ett litet barn på magen. Jag tyckte att det såg ut som M, men det kunde det ju inte vara. Jo – det var det. Hon har ju varit i S och läst djuphavsprovtagning och seismik. Hon berättade att hon inte visste att hon var med barn när hon åkte till S. Vilken chock för henne ?

Ja man skulle ju gärna vilja läsa på S, ”…”Usch jag bävar mig för kemin som jag ska börja med om 2-3 veckor! Att läsa zoosystematik istället fungerar ju inte det med 3 veckor på Tjärnö. Hydrogeologi verkar lite trist, men jag längtar verkligen tillbaka till geohuset, mycket trevligare atmosfär och människor. Studietakten och ämnet ska vi inte tala om. Kanske skulle gå glaciologi och periglaciologi hela terminen istället ? ”…”I sommar är det givet att jag ska gå floristiken. Det gäller att söka tjänstledigt i tid. Jag har gjort en ekonomisk plan och avsätter för att ha pengar. Eventuellt hyr jag ut den här lägenheten, om jag inte har en flickvän vill säga. 6 veckor på annan ort !

S är i kris kan man lätt få uppfattningen om, men så är inte fallet. De har bara fått för sig att spara gamla pengar istället för att tjäna nya. Nedskärning av folk. Inga b, senare öppning av kassan, en M går tidigt på BP. I kompensation skulle de ta över min service. Jag skulle i gengäld få sköta om godisautomaterna på V. I går stängde de disken. Det ska bli oerhört skönt att slippa servicen, att vareviga helg vara tvungen att gå dit och lata sig. Jag hade bestämt att säga upp det från den 11 december i vilket fall.

Som mål för den här veckan har jag att jag ska ha fixat duschdrapperihållare och duschmunstyckeshållare. Köpa lampa till hallen och köksbordet. Köpa och sätta dit tre köksskåp. Kolla på soffor – det får bli en vanlig soffa, ingen bäddsoffa. Eventuellt låter jag en låssmed sätta in ett 7- eller 9-tillhållarlås på lägenhetsdörren. Jag tycker inte om att morsan har nyckel och kan komma och snoka.

Nu har jag satt tillbaka rullgardinerna tillfälligt, så nu ska jag sova bättre + att jag har satt på gaveln så att inte kudden kan trilla ned på golvet. Ska borsta tänderna och dricka vatten och sova.”

Etiketter: , , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker