.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

04 juli 2006

Tripp till betongen i söder 2006

Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra idag. Jag fick för mig att göra en cykeltur liknande den förra året fast den här gången så nära kusten som möjligt. Jag hamnade på ställen som jag inte trodde fanns i Stockholm. Gamla industribyggnader, gamla villor och trädgårdar, nära visslande ångbåtar och på bryggor. Cyklingen gick på allt från vanliga vägar och cykelbanor till grusiga stigar såsom vid Mälarhöjdsbadet. I Vårby hade jag tänkt gå upp för Vårbytoppen och rasta och sitta och läsa, men jag hittade inte dit så det fick bli lite rast nere vid vattnet istället. Ett invandrarpar började duka upp med stora grytor och grejer. Undrar om de rent av skulle koka maten på plats? När jag var så nära Botkyrka kommun så bestämde jag mig för att fortsätta söderut och besökte tre kommuner: Stockholm, Huddinge och Botkyrka.

Det blev en bit till nedanför Fittja och sedan till Alby. Jag hade en liten plan på att fortsätta till Hågelby, men hejdade mig och cyklade runt bland radhusen istället. Vid km 28,50 vände jag åter mot Stockholm så rakt det gick, dock hamnade jag fel vid Skärholmen såsom förra året. Där är cykelbanan märkligt framdragen. Man måste göra 90-graders svängar i korsningar och cyklar rakt igenom smala gångvägar i bostadsområden. Vid km 48,04 var jag hemma. Det tog ganska precis en timme. Hastigheterna under turen varierade en hel del. Medelhastighet 17,45 km/h och maxhastighet 44,3 km/h, sammanlagd tid 2:45:07 (i rörelse) och totalt 64,4 mil i år. Eftersom det var en nöjestripp i lugn takt och en varm sommardag så hade jag ingen hjälm, annars har jag haft hjälm i princip varenda meter i år. Cykeln går underbart bra, trots att framhjulet är aningen skevt så glider man fram helt skakfritt och ljudlöst även i 40 km/h.

"Hey, Kompis, kan duy skussa mej på din cykel" (kidsen vid Alby)

Det är så vackert en bit från asfalt och tegelöknen som jag är placerad i just nu. Mycket grönområden, vilda träd överallt. Folk av alla sorter. På Söder verkar det bara finnas vanliga och persade med konstiga kläder. Eftersom jag egentligen inte vill bo i lägenhet och inte heller radhus så kan jag inte tänka mig att flytta dit, men allt hänger ju på alternativet...

Det där med vikt är inget jag har intresserat mig av. Trots att jag är sjukligt fixerad av löpande dataserier så har jag aldrig studerat min vikt. Jag väger mig kanske i snitt en gång per månad och det står alltid samma, 72 eller 73. Därför blev jag lite orolig när jag nu bara har 70 kg. Det måste ha varit mat, skit och vatten och tyngre kläder som härom dagen gjorde att jag vägde nästan 75 kg. Jag har inte lyckats gå upp i vikt jag väger 71 kg.

Nu ska jag kontakta Blogger och höra varför jag inte kan publicera bilder - irriterande.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker