.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

18 juni 2006

Hetta hetare än i rusernas land !

Nu har jag varit hemma i Stockholm några dagar. Skönt, samtidigt som det var väldigt trevligt i Ryssland. Har ännu inte bestämt mig för om jag ska åka på språkresa i början av augusti eller om jag ska spara det till tex nästa år. Så långt tycker jag inte om att planera !

Jag har inte jobbat på snart en månad och det dröjer ytterligare en vecka tills jag ska jobba. Det kommer kännas ovant, jag lär säkert bli jättetrött så det är tur att det blir mjukstart med två halvpass och sedan ledig två dagar igen !

Idag har jag mestadels varit inne. Jag gick ut en stund och storknade, det är vansinnigt hett. Jag gick in och slog på luftkonditioneringen igen. Den kyler dock bara i rummet. Här vid datorn är det 27 grader. På kvällen hälsade jag på en god vän och lämnade böcker, sedan gick jag och såg en film. Good night and good luck, tycker den var lite seg. Dessutom retas mina ögon av sololja.

Nedan ett kort referat av Ryssland och min resa:

Det var inte så att jag längtade hem. Landet var mycket trevligt, älskar det. Folket var också dem enormt trevliga. Serviceviljan var inte alltid den bästa, men jag måste ändå påstå att det mer är en myt. Jag fick själv erfara hur griniga sevicepersoner kan vara. Men, troligen pga att jag bemötte dem med ryska så gick det bättre än de som bräker på med engelska. Många andra turister (som inte kan någon ryska) hade en annan uppfattning. Jag har som vana att jämföra hur folk man möter på gatan beter sig i olika delar av världen. Ryssarna, särskillt kvinnorna, är observanta, man får ofta ögonkontakt, ofta på långt avstånd. Raka motsatsen är Paris, där ALLA går och stirrar i gatstenen eller åt sidan, aldrig ögonkontakt. London ligger någonstans mittemellan. Stockholm varierar en hel del. De ryska tjejerna är väldigt fint klädda, ofta långa och väldigt smala och dessutom högklackat. Det var det trevliga när man kom hem till Stockholm, här har kvinnorna i vare fall kropp. Jag smälte ganska bra in bland folket. Jag reste ensam och inte i en grupp av gaggiga turister - såsom jappsarna tex. Det var väldigt ofta, flera gånger om dagen, som folk ville fråga mig om saker. Att man smälter in och reser så som jag, dvs försöker att leva som en lokalinvånare gör att man lär känna det lokala livet. Det är mycket intressant. Det är också en av fördelarna med vandrarhem där man kan laga sin egen mat.

Miljön i de båda storstäderna är givetvis sämre än Stockholm. Moskva hade väldigt mycket trafik och en hel del gamla Lada och chjigoli från 1980-talet som går på 80-oktanig bensin. Gaterna var väldigt breda och väl ventilerade. Andelen dieselfordon var väldigt låg tack vare att alla bussar var elektriskt drivna trådbussar. Moskva var deffinitivt mycket renare än Sydney i det hänseendet. S:t Petersburg har tyvärr börjat köpa in nya dieselbussar.

I S:t Petersburg upptäckte jag ett nytt sätt att se solbränd ut: Man smörjer in sig med solskyddsfaktor och går runt i staden. I den kladdiga oljan fastnar sot och annat damm och man blir mörk. Skiten märks också på att snorkråkor blir kolsvarta.

Om jag inte åker tillbakaganska snart kommer jag inte känna igen mig. Det är ett land i förändring - i uppbyggnation. Det renoveras och repareras överallt. Tyvärr blir det nog också mer och mer kapitalistiskt. Eller som någon på vandrarhemmet i Moskva sa: någonting stil med att "snart är USA kommunistiskt i jämförelse".

Tyvärr går det inte att publicera bilder på bogspot längre, så några bilder blir det inte här.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker