.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

29 maj 2006

Indisk gryta med svampig ost

Rejäl portion indisk gryta i grön-gul ton. Ikväll blev det nästan 1½ timme stök i köket. Äkta indisk vegetarisk mat från grunden. Började med att ysta ost. Inte ost men väl ostmassa/keso - Panir.

2 liter standardmjölk
1 dl varmt vatten
0,5 dl vitvinsvinäger

Koka upp mjölken. Släck lågan och häll in vatten-vinäger blandningen under lugn omrörning. Mjölken ystar sig. Sila av ostmassan genom en disktrasa i en sil. Ny trasa! Inte wettex utan en porös, typ chifonet. Pressa ur så mycket vassle som möjligt. Det är varmt, men pressa med en gaffel ed.

Under tiden som mjölken värmdes ordnade jag lökblandningen:

2 gullök
3 tomater
3 cm ingefära
5 vitlök
3 gröna chili
4 tsk vitvinsvinäger

Skär så fint som möjligt.

Skär osten i cm-stora bitar och woka i neutral olja tills de får fin färg. Lägg över dem på hushållspapper i väntan på framtida nytta. Min ost smulade en del.

Sätt på riset.

Brassa på woken med ny olja och lägg i lökblandningen och fräs/koka några minuter. Tillsätt kryddor:

1 tsk gurkmeja
½ tsk chilipulver
1 tsk koriander
0,75 tsk salt

Koka några minuter och tillsätt sedan:

ca 175 g gröna ärtor.
ca 2 dl vatten


Jag hade djupfrysta ärtor så de fick tina lite parallellt i en kastrull före. Efter några minuter tillsatte jag paniren (osten) och det hela fick puttra några minuter tills det var dags att äta.

wokpanna av äkta sortBedömning: När man själv lagar mat blir luktsinnet och smaksinnet så tillvänjt att man inte kan avgöra hur gott det smakar. Men jag tyckte det var lite dåligt kryddat och saltat. Så jag rekomenderar att ha på lite mer av kryddor och salt. Om man har lust kan man skala tomaterna så slipper man ha de sega skalen kvar i grytan. Bara doppa dem i hett vatten och dra av skalen. Mitt betyg idag 3/5 imorgon när jag äter resten kanske 4/5. Pris ca 40 kr för 4 normalportioner.

En wokpanna av äkta sort. En wokpanna ska vara gjord av enbart stålplåt. Ingen teflon, rostfritt eller annat skit. Genom flitig användning bildas en naturlig non-stickbeläggning av inbrännt kol som håller fett på plats. Endast urtorkning och ursköljning behövs och därefter återsmörjning med en tunn oljehinna.

Etiketter:

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker