.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

23 juni 2006

Att gå upp i vikt

När jag var i Ryssland promenerade jag väldigt mycket och åt för lite, eller rättare sagt jag åt nog ganska normalt. Det resulterade i att jag gick ned minst 1 kg. När jag kom hem vägde jag bara straxt över 70 kg. Tror att jag till och med brännde muskler. Jag har länge haft som mål att gå upp mot 75 kg. Så mycket vägde jag i lumpen. Då var jag visserligen lite pluffsig i
ansiktet.

Hur bär man sig åt för att gå upp i vikt? Jag har alltid varit noga med att äta så mycket kalorier som möjligt. Mycket smör på mackorna. Förra veckan åt jag i mig ett halvt paket bregott på två dagar. Det känns inte bara att äta så mycket fett, inte bra för hjärta och kärl.

Efter lite surfande på fitnessajter så har man fått lite olika bud. Gemensamt är att man ska äta många mål om dagen. Tre större mål. Frukost, lunch och middag och 2-3 mellanmål. Jag brukar ofta äta frukost och sedan en riktigt rejäl middag vid 7-9 på kvällen. En sajt rekommenderade att man skulle äta mycket på kvällen för att ämnesomsättningen går ned under natten och man ger kroppen en chans att lagra upp energin. När det gäller intaget av kolhydrater fick man olika uppgifter. IFORM säger att man ska skära ned på framför allt de långsamma kolhydraterna då de inte ger energi utan bara fyller ut maten. Andra sajter säger att man ska äta mycket kolhydrater. Idag äter jag mycket kolhydrater, främst ris och pasta.

Träningen är en orsak till att folk inte kan gå upp så lätt i vikt. Man ska inte dra ned på träning, men man kan omfördela träningen. Jag är själv lite rädd att ge mig ut att jogga med tanke på vikthållningen. För att gå upp i vikt är styrketräning ett bra alternativ. Då ska man arbeta med tunga vikter som bryter ned muskler och återuppbygger dem med större volym.

Hopskrivet på angett publiceringsdatum, men publicerat 2006-07-02

Etiketter:

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker