.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

22 juni 2006

Alkohol, trafik, sammanstötning

Svenskens syn på alkohol är något förvriden. Vad får ungdomar för uppfattning om alkohol när det är strängt förbjudet för de under 18 år att köpa 2,8%-ig öl. Näst intill alkoholfri. De tror att det är något väldigt speciellt att bli full och vill själva prova på.

De flesta andra nationaliteter, däribland ryssarna, har en mycket sundare syn på alkohol. Vin och öl är som vilken annan dryck som helst. De kan hantera drickandet och dricker inte mer än de kan hantera. Det finns självklart missbrukare av allt och självklart också av alkohol, men i Sverige tycks de flesta bruka alkohol för att missbruka det. I S:t Petersburg såg jag till min förskräckelse tre grabbar i yngre tonåren med varsin halvdrucken flaska (stark)öl. De var bara inne i stan och strosade runt. Skulle samma syn möta mig i Stockholm hade nog syftet varit ett helt annat, supa och röja på stan ! Ställa till elände. Det skulle nog inte stanna vid en flaska heller ?

En annan sak som slog mig i Moskva var hur ryssarna skötte sig i trafiken. Det fanns inga som behövde hävda sig mot andra. Inga som tävlade i rödlysena, inga som körde utan ljuddämpare. Kanske det räcker med att köra en nyare bil i Ryssland, när man i Sverige måste ha en SUV eller en motorcykel utan ljuddämpare och om man inte har det så måste man spinna loss vid rödlysena eller köra med musik på högsta volym. Men mer troligt är att svenska män har ett större behov av att hävda sig gentemot andra ?

I Moskva rådde djungelns lag. Det var så mycket folk överallt, framförallt i tunnelbanan, att folk var vana vid att hela tiden stöta emot varandra och trängas för att hinna med. Ingen säger ursäkta, då skulle man inte göra annat. Annat i Paris och London. Ett annat roligt fenomen var i köer. Trots att man stod klart och tydligt och köade så kom folk och frågade om man köade och om de fick ställa sig före. Första gången bevakade jag inte min plats och släppte före en. Även vanan att ha högertrafik även för gående var effektiv. I Sverige finns ingen som helst vana hur man ska gå på trotoarer. I helgen promenerade jag på stan och mötte vid ett tillfälle tre personer i brädd med en hund. Jag håller mig till höger och får trängas med hunden som motvilligt lämnar plats, men hussen är inte så tillmötesgående och jag får kollidera med hans axel. Antingen hade han solsting eller så var han en dum svensk ?

Etiketter: ,

2 Påpekanden:

At 03 juli, 2006 14:49, Anonymous Anonym säger...

Ryssland är ett land utan nån framtid alls, i tre-fyra, i bäste fall sju år så börjar ständiga tekniska och ekologiska katastrofer, sen kommer kollaps, vi är på vägen dit och ingenting kan förändras för vanliga människor är helt maktlösa och kan knappast försörja sig själva.
Var vänlig atombobera oss.
Farväl, nu måste jag gå å ta livet av mig.

 
At 03 juli, 2006 17:00, Blogger Eliuti säger...

Det var en väldigt intressant skildring som du länkade till (http://yawey.livejournal.com/212599.html). Kan man kalla det marknadsekonomiskt eller kanske rent av marknadsstyre, när allt styrs av pengar, tom en kompetenslös framtid.

Men i många hänseenden är inte Sverige bättre, men vi har konsumetsmakt och okunniga politiker som ger oss kompetenslös framtid.

 

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker