.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

19 juni 2006

Rabarberkräm

Rabarberkräm har jag alltid älskat. Mormor gjorde det någon gång då och då. När jag hade ett "eget" rabarberland som nästan aldrig gödslades hade vi massor av korta väldigt klena rabarber. Det var inte mycket att koka på. För en dryg månad sedan köpte jag rabarber för 40 kr/kg. De var väldigt röda och om man inte vill ha en röd kräm så får man skala bort mycket. Nu köpte jag ett kilo för 13 kr. Billigt för något så gott och nyttigt. De var inte heller så röda, men grova.

1 kg rabarber
8 dl vatten
2 dl strösocker
8 msk potatismjöl

Mät upp vatten och koka upp tillsammans med drygt 2 dl strösocker i en relativt stor kastrull. Skala rabarberna, skölj och skär dem i ca 5 cm långa bitar. Vitsen med rabarberkräm är att den ska vara trådig. Tycker man inte om det så kan man säkert skära i kortare bitar.

Tillsätt rabarberbitarna och koka lugnt tills de mjuknat upp. Blanda ut potatismjölet i kallt vatten. Vrid ned på sparlåga så att det slutar koka och rör ut potatismjölet under omrörning låt sedan det bara koka upp stäng sedan av och låt krämen svalna. Krämen ska vara ljummen eller kall när den äts. Idag var det så varmt i köket att jag kyler i vattenbad.

Etiketter:

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker