.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

31 maj 2006

Havre-tekakor o kontantkort

Idag blev det bak igen.

Med vasslen som blev kvar från ostystningen här om dagen gjorde jag havrekakor.

1 liter vassle
8 dl havregryn


Jag värmde upp vasslen till ljumen temperatur och tillsatte havregrynen. Det blev hälften fiberhavregryn och hälften biodynamiska från Saltå kvarn. De fick stå ett par timmar och svälla. Samtidigt som jag värmde maten blandade jag ihop degen.

75 g jäst
1,5 dl flytande smör med rapsolja
0,5 dl socker
1 tsk salt
ca 2 liter vetemjöl

Det kan bli lite svårt att röra ut jästen så tag lite havregryn-vassleblandning i taget. Det blir en lös smet. Blanda i knappt två liter vetemjöl och låt degen jäsa ca 20 minuter. Det var under tiden som jag åt middag.

Nu är det bara att kavla ut degen och göra kakor. Det är en ganska stor sats så för mig blev det 3 plåtar med tekakor ca 10 cm i diameter. Jag tog en burk för Önos smörgåsgurkor för att stansa ut kakorna - diameter 8 cm.

Jäsning i 30 min och sedan in i ugn ca 225 grader, 10-15 min. I alla recept står det att man ska sätta in plåten i nedersta delen av ugnen - GÖR ALDRIG DET - eftersom en gasugn oftast enbart har undervärme så resulterar det bara i att kakor, bröd eller dylikt blir bränt i botten och ogräddat upptill. Sätt in plåten mitt i ugnen och låt ugnen vara ordentligt varm, gärna varmare i början. Gasen är "gratis" så det är bara att brassa på. Vad kan det bli för pris på detta då ? ca 20 kr eller 40 öre/st. Betyg 4,5/5 viss jästsmak, jag tror det skulle räcka med 50 g jäst.

---------------------------------------------------------

Idag fick jag mitt internationella SIM-kort, ett kontantkort som gäller i hela världen, nästan. I många länder är det gratis att ta emot samtal och framförallt billigare att ringa. Jämfört med om man skulle ta med sig vanliga mobilen till Ryssland: Du ringer mig 2 minuter - du betalar mobiltaxa i Sverige, jag betalar 15 kr. Om jag ringer dig kostar det ca 17 kr. Å då är har 3 riktigt bra avtal med operatörerna i Ryssland, Comviq tar istället 9 kr respektive 67 kr ! Med TravelSIM betalar jag 0 kr respektive €0,39/min, dvs ca 7,50 för två minuter. Att ringa mig är beroende på förval marginellt dyrare än en vanlig mobiltelefon i Sverige. Numret går nämligen till Estland, dvs +372, det kostar ca 1,72 kr/min att ringa. Jag har hemtelefonen vidarekopplad efter 4 signaler.

Det gick inte att ladda upp bilder, men det kommer framöver.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker