.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

07 februari 2006

Flyget miljöfara !

Ibland blir man väldigt förvirrad över internet. Häromdan gjorde jag en sökning på mitt eget namn och som vanligt hittar man hur många finska sider som helst med mitt namn, men inte mig. Förvirrandet var att det fanns en person i USA med mitt namn. Det handlade om frun som var rörmokare - hon hette Mélanie. I Australien bekantade jag mig med en kanadensiska som hette just så. Var detta en alternativ framtid för mig? Att jag skulle ha flyttat med henne och gift mig i USA och vi skulle ha varit rörmokare ? Om jag inte hade åkt hem dagarna efter att jag träffat henne…

Flygplans påverkan på miljön är ofattbart stor på många plan och det tillåts ske utan någon politisk åtgärd. Flygbränsle är helt befriat från skatter och miljöavgifter världen över. Priset ligger på runt 4,50 SEK per liter. Flyget som sådant är det minst energieffektiva sättet att transporteras. För att förflyttas måste man först lyfta gods, passagerare och flygplan 10 000 meter. Lägesenergin blir 2 kWh per person. Flygplansmotorer saknar alla typer av rening. Avgaserna släpps ut i mycket tunn luft så att halterna av skadliga ämnen blir mycket höga. Kväveoxider släpps ut nära ozonskiktet och kan lätt bryta ned ozonet, värst var Concorde. Partiklarna utgör kondensationskärnor och skapar både skuggningseffekter av jorden och hämmar utstrålningen, dvs växthuseffekt. Något alternativt bränsle för flyget känner jag inte till. Flyget är så ineffektivt till sin natur att de måste ha effektivast möjliga bränsle, flygfotogen har över 11 kWh/liter mot bensin ca 8,5 kWh/liter. Att köra på metanol skulle kräva dubbelt så stora bränsletankar eller halverad räckvidd och vem vill mellanlanda fyra gånger på en resa till Australien ?

Finns det någon hållbar framtid för flyget ? Tekniken utvecklas och framöver kommer snabba flygresor ovan atmosfären göras. Där är luftmotståndet minimalt och gravitationen gör energiåtgången lägre. Inga avgaser kommer tillåtas att släppas ut ovan troposfären.

Omredigerad 2007-04-16 - tagit bort idéer om drivning som jag av fysiker fått förklarade som omöjliga.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker