.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

11 januari 2006

Narnia bättre än grus på lössnö

NARNIA - nu har jag äntligen varit och sett Narnia. Och den var underbar. Härlig film ! Jag läste precis boken och som vanligt sitter man och jämför filmen och boken. Till skillnad från Sagan om ringen-filmerna så var Narnia mycket bättre gjord än Ringen på de ställen där man frångått boken. Filmens början var väldigt stark med bombning och sentimentalt avsked. Nästan att man började böla. Hatar krig ! (tänk om man skulle skifta bakgrundsmusiken mellan de olika krigen i filmen…). Liksom Lewis andra böcker är det en oerhörd symbolik. Det är nästan att det är en omskrivning av bibeln. Att Aslan i denna bok/film är mesias och i första boken är Gud.

Jag måste citera: "Mycket övertygande skådespeleri, framför allt av tio år gamla Georgie Henley, som spelar Lucy Pevensie. Vilken tjej!"/Ida

Landskapet, framför allt det i början, är oerhört häftigt, höga skifferklippor och så. Frågan är hur mycket som är datoranimerat, man kan ju inte veta med moderna filmer. Djuren lär ju ha varit konstgjorda ;)

Man gick från Sergelteatern med ett leende som efter många andra filmer. Jag borde verkligen se mer filmer på bio. Problemet är bara att jag jobbar så mycket kvällstid och helger och de få dagar som jag är ledig vill jag vara hemma och mysa och pyssla. Dessutom är det ofta som ljudet är för starkt eller så är det bara trist att gå själv…eller jobbigt att passa en tid.

I måndags hade jag omtenta igen - risken ät tyvärr ganska stor att jag körde också denna gång så frågan är om jag får gå A-kursen, eller om det är någon mening när jag kommer vara så dålig på lektionerna. Uppsala var verkligen härlig att komma tillbaks till efter tre veckor. Ingen stockholmsidioti. Folk cyklar, det står inte en avspärrning och varningsskylt under varje stuprör och Uppsala verkar inte göra som Stockholm: grusa på lössnö ! Det enda vettiga som hänt i Stockholm på sistone är trängselskatten. Äntligen verkar folk förstå att man inte behöver köra bil i en stad, tyvärr är det nog inte det som de förstått utan folk är bekväma och tycker det är krångligt att betala och kanske att pengarna känns. Själv har jag inte tagit in bilen senaste veckan. Dessvärre har det öppnats en ny pendelstation och gator har blivit av med P-platser, men det är fortfarande gratis.

Jag hittade ett så roligt blogginlägg. Det har väl drabbat mig men inte särskillt ofta. Slutsatsen är den bästa.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker