.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

20 januari 2006

El eller Olja - grön skatteförväxling

Återigen diskussionen om värmepumpar och el på marginalen. Jag hittade denna artikel av Joakim Säll VD på Svenska Statoil från i tisdags 2006-01-17:

"…värmepumparnas växthuspåverkan. Detta är en vanlig missuppfattning. Det är inte dagens elmix utan vilken typ av elproduktion som ligger på "marginalen" som avgör de nya värmepumparnas klimatpåverkan. Så här skriver den ansvariga myndigheten:

"Enligt Energimyndighetens uppfattning är det för närvarande kolkondensverk som ligger på marginalen i elsystemet. Varje förändring av elanvändningen/tillförseln innebär att kolkondensverk körs i mer eller mindre omfattning med ökade eller minskade koldioxidutsläpp som följd."

Det betyder att om den svenska elanvändningen ökar, så ökar samtidigt utsläppen av växthusgaser från kolkraftverk utanför Sveriges gränser. …"

Nu är det en köldperiod och det märks tydligt på det rörliga elpriset. Det pris som industrin har fått betala har varit upp över en krona per kWh. Det som jag som konsument betalar baseras på snittpriset hela månaden. Det kommer hamna på strax över 40 öre per kWh, med skatter och nätavgifter totalt 97 öre för mig. Det ska bli fortsatt spännande att se hur mycket lägre förbrukningen blir tack vare luftvärmepumpen jämfört med enbart direktverkande el. Nätbolaget hade skrivit ned årsförbrukningen med 1200 kWh - jag räknar ju med ca 2500 kWh lägre, det motsvarar ca 35-40%. Eventuellt ännu lägre hoppas jag. Nästa är att sätta dit en elektronisk termostat på en elradiator.

Jag tvingade mig att göra en värdering vilket jag skulle välja om priset var det samma för Olja respektive Pellets. Koldioxiden spelar ju egentligen ingen större roll, det handlar bara om enkel matematik. Låter man skogen växa istället för att göra pellets av den (det görs på restprodukter så dålig jämförelse) så blir det ingen nettoökning i atmosfären (om det nu gör någon betydande klimatpåverkan kan ju också diskuteras). Olja är mycket mer lätthanterligt och kräver inte så stort lagringsutrymme i villan. Oljan kräver mycket mindre underhåll och kan lättare kondenseras och få ett högre energiutbyte. Så bortser man från priset är oljan ett självklart val. Miljöpolitiken har gjort att oljepriset är högre än elpriset (grön skatteväxling gav 500 kr/m3) och att köra el istället för olja är en ren idioti ur miljösammanhang. Men miljöpartiet ser nog inte utanför Sveriges gränser - nationalister som de är! De har inte fått min (riksdags)röst och kommer inte få den så länge de är emot regionalt miljösamarbete = EU.

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker