.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

29 oktober 2005

Den långa veckan går mot sitt slut - döden

Tiden går väldigt snabbt, men när jag tänker på början av denna vecka så känns det väldigt avlägset. Det har varit en sällsamt fullbokad vecka. Jag har börjat på myndigheten och jobbade där i måndags och i onsdags. I tisdags och torsdags var det lektioner i Uppsala. I fredags var det tenta i Språkstruktur I. Idag skrev jag högskoleprovet. Jag hade nog bara sovit 5 timmar och var väl trött från igår på sista delprovet - det som man skriver en extra gång gick inte bra. Jag var så slö att jag hann inte ens göra klart engelsk läsförståelse. Det är inte så att jag behöver skriva högskoleprovet. Jag gör det mest som en verifikation på min kunskap. Den har förhoppningsvis ökat då jag fått ca 261,5 universitetspoäng sedan senaste skrivtillfället. Jag får i alla fall mer än 1,0 som senast.

Tentan igår gick bättre än vad jag trott - det kändes i alla fall bra, så jag borde ha klarat godkänt i alla fall. Nu är det bara att hugga tag i kommande kapitel för nu gäller det extra mycket att vara igång. Jag kommer ju hoppa en föreläsning per vecka och därmed en del gratispoäng till nästa tenta då jag samtidigt missar duggor/läxförhör. Språkstudier skiljer sig en del från andra ämnen när det gäller tentor. Språket fortsätter ju på samma ämne och man ökar kunskapen, vid en omtenta bör kunskapen vara högre än vid ordinarie tillfället. På andra ämnen kan man "glömma" efter att man klarat tentan och fortsätta med ny kraft på nästa kurs.

Extrajobbet på myndigheten är sådär. Det blir lite stress nu i början då jag inte hinner med på deltid, sedan blir det nog kanske för lugnt. Det var synd att jag missade en massa aktiviteter denna vecka; bowling och kurs två dagar och båda dagarna med gratis lunch. Bra är att jag hinner få lite extra redan på novemberlönen. Med övertiden från ordinarie jobbet så får jag till och med lite över !

Nu har jag skrivit en massa som kanske inte intresserar så många andra än mig själv så jag får gå in på ett ämne som berör de flesta: Döden.

Den största miljörelaterade dödsorsaken är ? Det finns många faror som människan orsakat som kan ge allvarliga skadeverkningar på den biologiska organismen människan. Vi får i oss tungmetaller (inte bara genom att svälja tungpiercingar) via maten som påverkar lever och njurar, organiska miljögifter som påverkar hormonproduktionen och får hudcancer av ökad UV-strålning till följd av viljan att få längre hållbarhet på hårspray och varma hamburgare. Det är inte främst det vi dör av, inte ens akrylamiden som vi fått i oss via den stekta och grillade maten sedan stenåldern. Vatten ! Vi dricker stora mängder vatten. I vattnet kan finnas stora mängder av skadliga ämnen och eftersom vi kanske dricker 1000 liter per år blir det en hel del som kroppen får ta emot. Tänk 1000 liter ! Du andas mer än 10 000 liter luft per dag. Folk köper vatten på flaska för att det ska vara rent. Har du sett någon köpa en gastub med ren luft ? Den största miljörelaterade dödsorsaken är oren luft.

Sverige och Stockholm har ren luft. Det kan man utläsa av statistiken som visar på tydliga pikar i antalet döda när luftföroreningshalterna är höga. Detta till skillnad mot Sydeuropeiska städer där intervallerna är mer frekventa och folk dör av mer kontinuerligt. Vad i luften är farligt ? Mycket för den sjuke. Den som redan har problem får stora problem med kväveoxider. Tilläggas bör att kroppen själv producerar kvävemonoxid för att underlätta andningen. Ozon och svaveloxider är inte något större problem i städer. Det som berör alla är det väldigt lilla som kommer från bilavgaserna. Inandningsbara partiklar. Gruset som man tuggar på om vårarna är inte farligt i jämförelse med de små partiklar som når ända ned i alveolerna. De minsta kan inte ens transporteras ut ur lungorna utan kapslas in. Man får stenkolslunga. Den vetenskapliga benämningen är PM 10, PM 2,5 och PM 1,0 där siffran anger diametern i mikrometer. Dieselavgaser och bensinavgaser ger ungefär lika många partiklar, men i vikt räknat ger dieseln mycket mer. En annan punkt men partiklarna är att andra skadliga organiska ämnen kan fästa vid dem och följa med.

Jag har skaffat mig en luftrenare och anodelementet blir kolsvart på bara en vecka.

Etiketter: , , , , ,

3 Påpekanden:

At 29 november, 2006 16:27, Anonymous Anonym säger...

Tjena, jag är aerosloexpert och tyckte att din kommentar runt luft var intressant. Det är så att endast nanopartiklar är de som deponeras i alveolen och på så sät fastnar eller transporteras ut i blodet. De skadar oss mest. Luftrenare skall inte vara elektroststatisk, de skapar fria radikaler som degenererar DNA och även så skapar de ozon. att vi människor får i oss 35kg luft på en dag är känt men att luften i sthlm skulle vara ren,, det är en lögn. Vår inomhusmiljö är farligare än utomhus. WHO 1999" det är 1000 gånger farligare att träffas av en förorening inomhus än utomhus" osv
Kul att detta topic fanns på din blogg.. Ren luft är skilt från frisk luft som vi lagstadgat om!
AH

 
At 01 december, 2006 08:45, Blogger Eliuti säger...

Jo, visst är det så att luftrenare alstrar ozon, framförallt om den relativa luftfuktigheten är väldigt låg. Det är nämligen klyvningen av vatten som ger de önskade peroxy- och peroxylradikalerna som bryter ned gasformiga föroreningar. Inandning av dem ger begränsad skadeverkan på kroppen. Det är främst de radikaler som kroppen bildar i cellerna som skadar DNA.

När man är ute efter att eliminiera partiklarna i luften är nog det enda valet en elektrostatisk luftrenare...

Jag påstod inte att Stockholm hade ren luft, bara renare än andra storstäder. Beroende på hur man bedömmer luften så kan man tom tycka att Östeuropeiska städer är renare. De har betydligt nyare bilpark och elektriska trådbussar.

 
At 22 april, 2007 23:35, Anonymous Anonym säger...

Hej, jag ser att det fortfarande finns de som vill sova med 10kv runt sig och ozon samt laddade partiklar som bryter barriären i alveolen och skadar oss människor,,
Nej elektrostatiska renare är bara att glömma, tyvärr. Lite fukt smo tappar dom rening och vissa bakterier eller agglomerat laddas inte upp..
tyvärr bara att köpa HEPA filter eller hybrider.

 

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker