.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

16 oktober 2005

Energi och nästa generations framtid

Såhär när det blir vinter börjar jag alltid längta till att ha en egen villa. Jag är väldigt fixerad vid energi(teknik) och i en villa kommer pannrummet vara ett av de viktigaste delarna. Hjärtat i huset. I en villa står man själv för värmen och man får del av lönen för energibesparingarna. Nu när jag bor i lägenhet så märks knappast min besparing när 57 andra lägenheter slösar på oljan. Självklart får jag min belöning i livet efter detta och kommande generationer får det bättre.

Just begreppet nästa generation är en självklarhet för mig som miljövetare. Så självklar att jag blev förvånad när jag hörde att det fanns folk som inte hade insikten att jorden ärvs av våra barn.

Att folk i allmänhet och småtjejer i synnerhet har dåligt begrepp om fysikens lagar är förståligt. För att spara på energin släcker man en lampa som drar 40 W men låter varmvattenkranen, 60 000 W, rinna trots att vattnet bara rinner oanvänt ned i avloppet. Med energin i en minuts varmvatten kan lampan lysa mer än ett dygn och med samma miljöpåverkan. Detta förutsätter att vattnet värms med el. Elen som inte förbrukas i Sverige kan säljas till Nordeuropa där den kan ersätta brunkol som eldas utan rökgasrening. En ny inblick på varmvattnet: en minut vatten motsvarar ett par nävar brunkol. Eller varför inte: Skulle du hugga ved koka vatten på spisen och bara hälla ned i slasken ? Energi är ett hjärteämne för mig eftersom ALL energiomsättning skapar miljöproblem i stor eller liten skala. Bästa och sämsta energiformen ? Det går inte att svara på. Biogas och vindkraftdrivna värmepumpar - kanske ? Sämst: nja, Gaia ordnar ju allt ! Men ska vi ta ansvar så är det ju ingen höjdare att elda med bränslen som innehåller halva periodiska systemet. Stenkol, brunkol och restoljor bör undvikas. Vill man ha enkel matematik så kan man undvika alla fossila bränslen. Annars handlar det om nettotillförseln av kol - oavsett ursprung. Kör hellre på naturgas än etanol om nu etanolen orsakar att regnskog skövlas.

Utvecklingen går framåt. Kylskåp drar extremlite energi nu jämfört med förr. Men det är fortfarande så att högvärdig energi används för att skapa brist på energi. Värmepumpar blir vanligare. Ersätter de elpannor är det en miljövinst, men ersätter de en oljepanna är det med all sannolikhet en ogärning för miljön. En värmepump ger en kall vinterdag kanske 2,5 värme för 1 el. El på marginalen (det som egentligen inte behövt produceras) kräver 3-3,5 annan energi så nettoenergianvändningen i villan med värmepump är ungefär 15% högre än vid oljeeldning. Värmepumpar är varken billiga eller miljövänliga ! För samma investering kan man få en högeffektiv pelletpanna och ett solfångarsystem. Driftskostnaden blir samma och miljövinsten enorm jämfört med el- eller oljepanna.

Framtidsprofetia: Oljan kommer att fortsätta att ha ett högt pris, inom ett par år kommer priset dessutom ha fördubblats. Inom 10 år blir det brist på olja av tillräckligt hög kvalitet. Plastprodukter ersätts till betydande del av naturmaterial. Olja kommer varken användas för fordonsdrift eller annan energiomsättning. Elpriset kommer fortsätta upp. Biogas och naturgas blir vanligare.

Toyota har kommit med den första serietillverkade hybridbilen. Det är faktiskt riktigt bra. Staten har infört en massa subventioner - varför - bara att den drar hälften så mycket bensin som en konventionell bil är subvention nog ! Prius är nästan stor som en V70, men drar bara 0,4-0,5 liter per mil. Den tar vara på energi som annars bara skulle gå förlorad, detta genom att återladda batterierna vid inbromsning/motorbromsning. Jag väntar på en lite mindre och gärna med biogasdrift.
Allt tyder väl på en bättre framtid omän att vägen dit är krokig.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker