.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

23 september 2012

Dagens ölbryggning

Som jag bestämde för någon vecka sedan så drog jag igång ölbryggningen igen idag. Måste erkänna att det inte längre är så roligt. Inte längre nyhetens behag, hade hellre gått på Tom Tits experiment i Södertälje. Men inträdet kostar lika mycket som denna brygd på 23 liter veteöl.

Bryggprotokoll Höstvete:

Gjorde förkultur i torsdags kväll, har nu stått 2,5 dygn och bubblar inte mycket längre.

Värmt vatten under natten, lågan slocknat, men 82 grader.

kl 9:15 – påbörjat. Värmt mer och hällt över till Glüweinkärlet. Vägt upp ½ - ½ Wiener- och vetemalt, påbörjat krossning. 2 x2,5 kg.

Improviserar recept vart efter, men straxt under 50 Öschle, proteinrast 50 grader C i 15 min, försockring 66 grader en timme blir nog bra. Hallertauer tradition ekologiska pellets-humle lite 60 min och lite 5 min.

kl 10:20 – proteinrast – blev för varmt fick späda med kallvatten. Nu 52 grader. Proteinrast 10 min 54 grader C. Mellanrast dekoktion uttagen 62 grader – 67 grader. Lätt blaskig, höjde temp med små dekoktioner till 67 grader.

kl 11:45 En timme försockringsrast 64 grader. Hetvatten till 72 grader, överfört till lakkärl.

kl 12:00 Lakstart efter recirkulationslakning

kl 12:35 Lakning klar. Disk av lakkärl som är samma som kokkärl.

kl 12:50 Uppkoksstart. Vörtstyrkan på hela vörten mättes till 47 Öschle.

kl 13:20 Kokstart, i med 11 g Humle. Diskar, bloggar och läser boken jag fick.

kl 14:13 i med 11 g humle.

kl 14:20 Kokslut, kylning med plattvärmeväxlare till jäskärl.
 

kl 14:45 Färdigkylt, jästen tillsatt och ställt på jäsning. Nu mer diskning. Det blev 24,5 liter nu, med OG 45, märkligt att det blev lägre. En mellanöl om det jäser ut bra.


Vila…


-------------------------------------
komplettering kl 16:00 när det mesta diskats klart och återställts:
Gasförbrukning: 3,028 kbm = 16,6 kWh
Elförbrukning: 0,3 kWh
Vattenförbrukning, varmt vatten i kök och bad: 109 liter
kallt vatten i kök och bad: 170 liter, varav för kylningen 65 liter. Totalt 279 liter vatten.
Som vanligt får jag anmärka på att mitt varmvatten bara är omkring 40-45 grader varmt.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker