.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

11 augusti 2008

Liten kartong --> mycket mat

För någon vecka sedan gav jag mig på att göra egen tofu från sojaböna till färdig vara. Ganska mycket jobb men extremt mycket mat - veganmat, särskilt av allt vid sidan om. Här lite recept och tips.

Jag anpassade receptet för hela förpackningen (500g) vilket blev lite onödigt mycket. Det fick inte plats i matberedaren och bara hälften av mjölken fick plats i kastrullen vid ystningen. Därför rekomenderar jag att ta hälften av mitt recept:

Först sojamjölk

500 g sojabönor
4 liter vatten


Blötläggning i rejält med vatten 10 timmar. Byt vatten några gånger. Låt inte bönorna ligga i för länge då de riskerar att surna.


Häll av vattnet och mixa bönorna till en fin puré, tillsätt eventuellt lite vatten. Under tiden kokas vatten upp i en stor gryta. När vattnet kokar rör man ned purén lite i taget. Det skummar som en fluffig grädde. Koka upp. När skummet börjar resa sig i grytan så släck lågan. Låt stå 10-15 minuter och koka upp igen.

Bönresten som kallas Okara filtreras bort. Den sparas med fördel och kan användas till annat, lite förslag nedan. Jag använde en ny chifoniet-diskduk i en större sil. Mjölken kyls i vattenbad och kan sparas 4-5 dagar i kylen. Jag använde hälften för att ysta till tofu.

Här gjorde jag en tripp på stan med brorsan så man behöver inte göra allt i ett svep.

Tofu

2 liter sojamjölk, varm eller avsvalnad
3 dl vatten
2,5 msk äppelcidervinäger

Koka upp sojamjölken och blanda under tiden värmt vatten och äppelcidervinäger. När sojamjölken nästan kokar stäng av spisen och rör lugnt ned 2/3 av ystlösningen. Låt stå 5 min. Har inte allt ystat sig så blanda i resten. Ös ut med hålslev eller häll försiktigt genom duk och sil. Pressa ut så mycket vassle som möjligt och ställ någon tyngd uppepå .

Tofun ska kunna förvaras i vatten i kylskåpet över en vecka, men min tofu löste upp sig i vattnet så jag fick pressa ut vatten igen och förvarade den istället inrullad i Gladpack (av märket Clas Olson).
Sojamjölken använde jag till gröt, kaffe, men fungerade bäst i Rooibos-te. Tofun använde jag i wook tillsammans med ingefära, vitlök, lök, zucchini och minimajs.

Okaran

De mixade sojabönorna utan "mjölken" är väldigt proteinrika och kan rostas eller användas som de är vid kokning. Jag använde dem som köttfärs vid en köttfärssås gjord på lök, vitlök, krossade tomater, okara, kryddor, framför allt oregano.

Vasslen använde jag vid brödbak. Även okara blandade jag in i brödet genom att minska mängden mjöl i receptet.

En väldans massa mat och billigt var det.

Etiketter:

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker