.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

29 juni 2008

Tungt att missbruka bensin

Bensinpriset i USA följer till mycket större del än det svenska världsmarknadspriset på olja. Eftersom dollarn försvagats lika mycket som landet har effekten blivit större inom USA.



Jag välkomnar ett högt drivmedelspris och höga energipriser överhuvudtaget. Det ger en frivillig vilja att energieffektivisera och både miljön och resurshushållningen för framtiden vinner på det. Ett högt energipris gör också att vinsten av att spara blir större och att medvetenheten om kostnaden och resultatet av besparingen. Att köra bil i 70-80 istället för 110 spar upp till 20 %. 2 kr billigare per mil idag känns mer motiverat än 1,25 för ett par år sedan.

I mitt förra inlägg tog jag upp nya Golfen som visar på framtidens mycket mer energieffektivare bilar. Med all säkerhet är tiden slut för bilar som överkonsumerar drivmedel. De som idag i USA köper stora törstiga bilar får kraftiga rabatter. Både på bilen och bränsle.

Det är däremot inte säkert att en snålare bil leder till en bränslebesparing. Är det billigare att köra är det lätt att man tar en extra runda och i slutändan faktiskt gör av med mer bränsle än tidigare. Det som måste till är en brytning av mönstret - att inte följa Jevons paradox.

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker