.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

27 juni 2008

vill ha...

Igår presenterade Volkswagen en laddhybrid, GOLF TWIN DRIVE, som ska komma ut på marknaden 2010. Med enbart el kommer man kunna köra omkring 50 km. Sedan kan man köra som dieselhybrid med otroliga 0,25 l/mil (94 mpg). Man räknar med att bensinpriset och dieselpriset år 2020 kommer ligga på 27-30 kr per liter i dagens penningvärde. Det betyder att man med denna teknik inte kommer ha en högre milkostnad då än vad man har idag. För ett år sedan betalade jag drygt 4 kr milen, idag nästan 7 kr per mil. Om jag har råd att köpa en twin drive om 1,5 år så hamnar jag nog på knappt 5 kr om dieselpriset stiger till 19 kr.

Det som är konstigt med denna är den groteskt stora motorn, 122 hk, 2,0 liter TDI som kan samköras med elmotorn och få ytterligare 82 hk. Dieseln ska ju bara användas om elen tar slut. Frågan är om det stämmer med förbrukningen. Är det kanske så att den fungerar som ett dieselektriskt lok. Att all drift sker genom elmotorn och för att kompensera förluster så måste man ha en kraftigare dieselmotor ? Är förbrukningssiffran räknad på el + hela dieseltanken ?

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker