.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

20 augusti 2008

Alger

Jag är övertygad om att inom fem år kommer andelen biobränslen för landsvägsfordon vara i majoritet framför de med fossilt ursprung. Idag finns E85 som till sitt fysiska ursprung är till största delen biobränsle. Om fem år kommer E85 vara lika vanligt som 96 oktanig bensin idag, FT-diesel och bensin kommer vara lika vanliga och biogas kommer vara som E85 idag.

Flera stora aktörer på marknaden har börjat bygga för tillverkning av biobränsleproduktion. Preem bygger en anläggning för diesel från skogsråvara i Piteå. Shell forskar på att producera diesel från alger. Alger kan ge nära 50 kubikmeter diesel per hektar, jämfört med vete ca 4 !

Alger hade jag idéer om för ett antal år sedan. En vision om att odla alger i glasförsedda trycksatta dammar i öknen. Att kontinuerligt filtrera bort biomassan, omvandla den till biogas och återföra näringsämnena till dammarna. Biogasen transporteras genom pipeline.

Shell menar att med alger hotar man inte livsmedelsproduktionen, vilket man gör om man använder spannmål, sockerrör eller palmolja. De två senare hotar också regnskogarnas existens.

Algerna kan antingen användas för att producera ren biomassa, avge gas eller olja. Alger som producerar en form av råolja uppges kunna ersätta konventionell råolja.

Många tror att vätgas blir framtidens energibärare. Det tvivlar jag på. Vätgasen är högexplosiv och läcker genom ledningar. Atomerna är så små att de tar sig förbi molekylerna i rörledningen. Vätgas lämnar jordens atmosfär så vi stöter i så fall på ett nytt framtida miljöproblem "earth depleation" - utarmning av jorden - hela planeten. Vätgasen är lätt att använda i bränsleceller, men det går lika bra med metan, dvs naturgas och biogas. Vätgasen har ingen infrastruktur, men det har den konventionella gasen. Framtidens energibärare är naturgas i form av biogas. Ser man ett längre perspektiv är det återigen elektriciteten, men det är först efter några årtionden av energieffektiviseringar. El ska och kommer bara att användas högvärdigt.

Det finns alger som producerar vätgas och den kan användas som råvara vid produktion av el eller metangas tillsammans med koldioxid.

Det höga oljepriset gör tidigare dyra tekniker lönsamma. En självreglerande ekonomisk mekanism utan tanke på miljön. Tillgång och efterfrågan.

Snart kanske Östersjöns algblomningar är förutsättningen för en ny form av oljeutvinning på Gotland ?

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker