.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

13 augusti 2008

Lika platt framtid !

Nutiden är ganska platt. Platt-TV och plattskärmar. Dataskärmarna har inte blivit mycket större och energivinsten har blivit rejäl. Från runt 100 W för en konventionell skärm till 30-40 W för en plattskärm. Inom TV-området har istället storleken ökat till kanske det tre- eller fyrdubbla. Det är inte ovanligt att en plasma-TV drar 500 W. Min 43" i energisparläge drar runt 200 W jämfört med min tjock-TV 28" på 60 W. Den sålde jag för symboliska 200 kr.

Ny teknik är på intågande. Genom att använda LED - lysdioder - som bakgrundsljus förbättras både kontrastförhållandet och energiförbrukningen. Elanvändningen uppges vara 60% lägre än dagens teknik. Så en sjyst TV med förbrukning runt 100 W känns som ett steg på vägen.

Kanske är det ute med platskrävande TV-burkar ? Framtiden kanske mer är en duk och en projektor i taket. Det finns redan nu LED-projektorer på 80 W för bild på 80". Brinntiden på lampan (dioden) är ca 20 000 h. Nya kommer med bättre upplösning och 30 000 h.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker