.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

20 maj 2008

Maximerat miljötänk

10 077 besökare hade jag nyss - 5000 st per år är ju långt ifrån blondinbella men roligt. De flesta har träffat mig för att söka fakta och det är ju delvis därför jag har bloggen, sedan får de ta åt sig nya åsikter genom att ta del av mina !

Åt på MAX i Uppsala idag och av en tillfällighet fick jag läsa om deras ”miljöarbete” eller snarare hur en Svensson (eller snarare Andersson) tolkar ett sådant arbete. Det var ganska intressant. Det är framför allt inställningen att man kan köpa sig fri från eget ansvar genom att låta andra ta miljöansvar åt en. Så är det inte utan alla måste själv ta ansvar !

MAX skriver på sin hemsida att de bara använder vindkraftel till sina restauranger. Så vitt jag mins så stod det inget vindkraftverk bredvid den restaurang som jag åt på. Det troliga är att de betalar för vindkraftel, men att de i realiteten fortfarande får samma el som tidigare. Att man betalar för ren kraft betyder inte att utsläppen minskar. En större miljönytta kan fås genom konventionella elbesparingar. I MAX fall kanske det hade varit bättre att byta från elgrill till biogasgrill. Eller att plocka bort drive-in-betjäningen. En bil har en stand by-förbrukning på minst 10 kW fossilt bränsle och med en expieringstid på 2 min och 50 bilar per dag ger det en femtedel av den koldioxid som MAX påstår sig spara på vindkraft per restaurang. 2 ton.

Men varför ta ansvar för andras miljöpåverkan – det är ju kundernas sak själva ?



Stockholm har översvämmats av gratistidningar MTG med metro, Schibstedt med punkt.SE och Bonnier med City. Nu har MTG gett med sig och säljer 30% till Schibstedt och punkt.SE försvinner. Vilken sorg. Ja, man är ju inblandad i två av bolagen och har ägt aktier i det tredje.




Jag har ett gäng halvfärdiga inlägg som ska publiceras så småningom...

Etiketter: , , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker