.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

08 januari 2008

dagens attityd morgondagens probelm

I väntan på klimatdebattfilmen 11th hour har jag sett några dokumentärer om fossilbränsleanvändningen. Bla ett om Storbritanniens största kolkraftverk. Kapaciteten var 4 GW - Säger ingenting för de flesta. Det är väl OK, men 2/3 av kolet som transporterats över halva världen används för att skapa ånga i kyltornen. Så de eldar gissningsvis kol motsvarande 10 m i höjd på en fotbollsplan varje dag för att värma kylvattnet !!! De hade gjort en liten effektivisering och kunde spara 1 miljon ton koldioxid. Skulle den anläggningen effektiviseras till kinesisk standard och dessutom leverera fjärrvärme skulle besparingen bli 13 miljoner ton plus den sparade värmen som fjärrvärmen ersätter på minst 6 milj ton. Verket skulle nästan bli koldioxidneutralt jämfört med tidigare utsläpp. Bilden av de fredliga demonstranterna fulständigt omringade av 100 gulklädda poliser symboliserar verkligen dagens attityd om att hällre blunda för faran än att se alternativen.

Earth City går ut på att man ska släcka all onödig belysning den 29 Mars mellan 20 och 21. Är det hur folk tänker ? att ” en timme om året släcka lampan för miljön” ? Tyskarna har en benämning ”svenskbeteende” om att svenskarna går ur rum utan att släcka lampan. Det bästa vore om all belysning släcks nattetid, i vare fall längs motorvägar, och varannan gatlykta i samhällen. För varför ha gatlyktor kl 04 på en landsväg som trafikeras av 5 bilar per natt ? Energin är fortfarande aldeles för billig. Energipriserna (även för industrin) borde vara 50-100% högre än idag, men inte ens det skulle räcka då folk inte är medvetna. Fysiska begränsningar vore det bästa, tex att varmvatten bara finns att tillgå mellan 06:00 och 08:00 eller elektronisk effektstrypning av bilmotorer.

Etiketter: , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker