.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

07 januari 2008

Så var ett nytt år igång

År 2007 var ett ovanligt händelserikt år på alla plan. Jag var mycket ledig i början av året för att greja på huset. Sommaren var jag mycket ledig. 6 veckor, varav utomlands drygt 4 veckor. Jag fick en ofrivillig men välkommen långsemester från jobbet och blev återanställd av ny arbetsgivare på 20 timmar mindre per vecka och sämre villkor. På fritidshuset hann jag inreda en tvättstuga, installera vattenburen värme och göra ordning väggarna i ett rum. På det känslomässiga planet hände det inte så mycket mer än en dejt och en snabb-crash.

Vad tror jag av 2008 ? Trots att jag är en obotlig optimist så tror jag att år 2008 blir ett fattigt år. Jag kommer inte arbeta så mycket som vanligt, jag kommer inte vara ledig särskilt mycket och jag kommer troligen inte resa någonting. Studierna kommer ta mycket tid, men inte möda. I fritidshuset kommer jag installera en pelletspanna, göra pannrum, lägga golv och montera trappan. I vår kommer jag sätta upp solfångarna. Ekonomiskt kommer jag gå back åtminstone första halvåret. Jag hoppas på bra praktikplatser, mycket jobb. Jag blir nog kvar på mitt vanliga jobb, men hoppas på bättre arbetsförhållanden, eventuellt söker jag ett tredje jobb som komplement. Jag lär bo kvar i samma lägenhet om inget drastiskt sker på relationsfronten. Det tror jag inte. Hoppas dock på någon. Om jag bara visste vem…

I världen kommer 2008 bli ett år av ekonomisk oro, men inga stora ekonomiska nedgångar. 2008 kommer bli året då världen inser att man inte kan leva som vi gör och miljöproblemen kommer få stort focus. Eller är det bara ett önsketänkande.

När jag har alla uppgifter kommer jag presentera min koldioxidkalkyl för 2007. Jag har koldioxidbantat aktivt och så fort jag gör en besparing brukar jag hamna på 30-35 % i besparing. Så verkar vara fallet med de utsläpp som jag bidragit med. Detta år blir dock ännu bättre, men vindkraft, pellets, fjärrvärme, mindre bilkörning och troligen inget flygande.

På tunnelbanan hörde jag hur två vuxna systrar pratade med varandra om träning och mat: "Ja, äter man riktig mat går man ner i vikt..." Va, tänkte jag, hur kan man gå ner i vikt om man äter riktigt ? Är man tvungen att äta skräp om man ska hålla vikten ?

Etiketter: , , , , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker