.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

18 december 2007

Julskinka 10 år senare att kyla

Vad ekonomiska styrmedel inverkar på folk ! Biltullarna är ju en bra idé, men passar inte mig - Inlåsningseffekten. Istället för att betala 40 kr för att åka ut från tullarna (700 meter) tvingades jag åka genom staden i rusningstrafik på gator som jag cyklat på 1000 gånger men aldrig kört bil på. Till Norra stationsgatan via Fridhemsplan och S:t Eriksplan. Jag handlade på PrisXtra.

En gång för länge sedan sökte jag jobb där, som det visade sig lageransvarig. Jag vet inte om jag fick jobbet eller inte. De ringde inte och jag ringde inte. Jag var ju ändå inte intresserad av ett 9 till 5 jobb vardagar. Det blev att jag började plugga. Hur hade livet till idag sett ut om jag börjat där ?

Optimalt tidsutnyttjande en halv ledig kväll och jag passar på att koka julskinka. Det går fortfarande att få tag på okokt skinka. Den är dyrare, men man vet hur den tillagas och det hör julen till. Jag väljer en mindre och mindre för varje år.

Det är intressant det där med ventilation och inneklimat. Hittills har jag bara träffat folk som klagar på att det är för kallt överallt. Men i mitt jobb (praktik) klagar var och varannan på att det är för varmt. De har en temperatur på 22-24 grader. Inte konstigt när butiker är fyllda med halogenlampor som värmer 60 W styck. Kunderna går med vinterkläder som dämpar mot värmen och butiksinnehavarna vet inte att de till viss del kan reglera temperaturen. I Australien har glödlampor förbjudits av energiskäl. Då de utgör en dubbel energiförbrukning. Först för att skapa spillvärmen sedan för att med luftkonditionering kyla bort den, med lågenergilampor sparas på så sätt mycket energi. I Sverige är det kylbehov bara några månader om året, men av komfortskäl borde man välja lågenergilampor. För det verkar lite fånigt att köra kylanläggningar mitt i vintern.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker