.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

22 april 2006

Jorddagen + 8 vägar

Idag är det internationella Jorddagen där man ska tänka på den påverkan som man gör på jorden. Har du tänkt på ditt ekologiska fotavtryck ? Hur stor yta av jorden påverkar du genom ditt vardagliga handlande? Din energianvändning ? - hur mycket skog behövs för att binda koldioxiden från din energianvändning ?. Din konsumtion av mat - hur mycket regnskog har huggits ner för att producera frityroljan till dina pommes frites ? Coca-colan - fosfatgruvan, övergödningen till följd av fosfatet ? Det finns även en sammanslutning av trossamfund som arbetar för miljön. Är några svenska frikyrkor seriösa ?

Mycket ägnas till klimatförändringarna och vad som kan göras åt det. Här en lista vad som alla kan göra för att minimera sin egen påverkan på den globala miljön. Det gäller ALLA.

1) BYTA - byta ut energislukande glödlampor till lågenergilampor. Lågenergilampor ger 4 gånger mer ljus än värme. En lampa används i regel för att ge ljus och då är värmen onödig. Lysrörslampor finns i olika ljusintensiteter. Vill man ha ett varmare ljus väljer man en sådan modell. Besparingen blir ca 75% Jag har lågenergilampor nästan överallt.

2) EKONOMIKÖR - Måste du köra bil eller är yrkeschaufför - kör defensivt. Ett förutseende körsätt spar minst 10 % drivmedel och därmed utsläpp. Katalysatorn kan arbeta effektivare vid ett lägre och jämnare avgasflöde. Tänk på att en acceleration 20 km/h motsvarar ett lyft på en våning och genom att motorbromsa sig fram till ett rödlyse mjukt kanske man inte behöver stanna och accelerera om igen. Naturligtvis kör jag så.

3) DITT BOENDE - Inte för uppvärmt, Inte för nedkylt. Energianvändningen för uppvärmning av bostäder och lokaler är en av de största sektorerna. Varje grad högre eller lägre temperatur motsvarar 5% av energianvändningen. Det motsvarar omkring 5-10 kWh per kvadratmeter och år som lätt kan besparas. Motsvarar ca 65 liter besparad olja för min lägenhet. Nu har jag dessutom luftvärmepump på fritidshuset - besparing ca 2500 kWh el.

4) TÄMJ KYLMONSTRET - kylskåpet är hemmets största enskilda elenergislukare. Ett gammalt absorbtionskylskåp kan sluka upp till 5 kWh per dag ett nytt kylskåp 0,5 kWh det kan motsvara en besparing på över 1500 kWh per år. På samma sätt som med rumstemperaturen spar man 5% per grad varmare man har, men tänk på att maten ofta är dyrare än elen. Jag gör av med ca 950 kWh totalt och valde att köpa en ny kyl-frys för 5500 kr eftersom elbesparingen blev större än bankens ränta på pengarna. Daglig besparingen var ca 0,5-0,7 kWh. Dessutom har jag ingen värme på i köket.

5) STÄNG KRANAR - Varmvattenkranen är lättast påverkbara energislukaren, den har hemmets största effekt - omkring 60 kW - lika mycket som behövs att lyfta en bil till Eifeltornets topp varje minut. Allmän sparsamhet på varmvatten, isolera ledningar, diska med så lite vatten som möjligt och inte med högre temperatur i tvättmaskinen än nödvändigt. Självklart spolar jag inte ned värme i slasken i onödan.

6) HANDLA EKOLOGISKT - Ett ekologiskt jordbruk använder inte handelsgödsel som är mycket energikrävande att framställa, men ännu är användningen av fossilt drivmedel högt. Se mitt tidigare inlägg.

7) KÖPA RETURPRODUKTER - papper gjort på returpapper och begagnade produkter minskar resursanvändningen i samhället. Här gör jag det inte särskilt medvetet.

8) VAR EN MINIMALIST - Man behöver inte köpa 21 st av samma sak när det räcker med en. Minimalismen gäller ju allt ovan nämnt. Här är jag ganska dålig många gånger. Häromdagen fick jag dock för mig att jag skulle köpa en bärbar musikspelare, tex Ipod, men jag insåg att det var onödigt. Jag kan lika gärna bränna en CD i mp3 format och lyssna på.

Det fanns två punkter till som inte gäller Norden. Dels att man kan plantera växter som skuggar huset så att det inte behöver kylas lika mycket och då ska man välja växter som inte konsumerar så mycket vatten. En annan punkt var valet av grön energi och att investera i grön energi. Investera kan man gärna göra, men att köpa sig fri från energibesparingar bara för att man betalar extra för förnybar energi är inte rätt taktik.

Etiketter: , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker