.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

05 april 2006

KRAV inget krav för ekologisk mat.

De senaste dagarna har mina känslor spökat, mitt känslosamma Jag har tagit över framför mitt rationella Jag. Det är den där Kvinnan som vanligt som ställer till det. Hon har så stark inverkan på mig. Hon är ju oerhört vacker, go, fin och snäll, men hon är nog trots allt fortfarande inte intresserad utav mig. Från att ha släppt henne nästan helt till att vara tillbaks i de hopplösa. Suck ! Inte konstigt när man umgås så intensivt under så lång tid…

Jag gjorde en check på en god väns hemsida, vilka som länkade till henne. Förutom några evenemangshemsidor (hon är musiker) så var det några bloggar från hela världen. Jag kunde inte installera kinesiskt språkstöd, men det gör det samma, sedan i USA och Sverige så klart. Jag ska inte länka till henne för jag vill fortfarande blogga under täcket ! Men ändå…

Igår var jag och storhandlade på ICA Kvantum i Kungens kurva. Jag blev förvånad när jag kom till Juicerna. Senast jag var och handla på Vivo Hornstull slogs jag av att de var så svindyra - 18 kr för alla God morgon-Juicer. Kvantum tog bara 11,90 oavsett sort. Det blev till att köpa Kravmärkt. (Jag är medveten om att de apelsinerna fraktas från Sydamerika medan de andra sorterna har europeiska apelsiner). I mejeridisken var de Krav-märkta varorna billigare än de konventionella i stan, osv. Jag fick inspiration och det blev så mycket ekologiskt som möjligt, Saltåkvarn i Järna m fl.

Ekologisk odling använder inte samma typ av gödsel och bekämpningsmedel som den konventionella odlingen. Handelsgödsel som produceras av luftens kväve med mycket stor åtgång av fossil energi och mineralbrytning är ersatt av traditionell stallgödsel, flytgödsel och urin respektive gröngödsling. Kritiken mot handelsgödseln är att bönderna lätt feldoserar eller att ett oturligt regn gör att nitratkvävet flyr ut i vattendrag och skapar övergödning. Är de alternativa metoderna bättre då kan man undra. Stallgödsel sprids oftast innan sådd, det är förutom lukten ett bra gödningsmedel då det samtidigt verkar som jordförbättringsmedel. Urin kan på samma sätt som handelsgödseln lätt fly marken. Gröngödslingen består i att man låter marken gå i träda två år. Första året sår man in ärtväxter, tex klöver, tillsammans med spannmålet, valigtvis havre. Efter skörden gör man ingenting utan låter enbart klöver växa år två. På hösten plöjer man ned all klöver. Ärtväxter fixerar luftkväve på sina rötter vilket sedan blir kvar i marken. Problemet är att på hösten, vintern och framför allt våren är det ingenting som tar hand om det frigjorda organiska kvävet. Kvävet denitrifieras och går förlorat till luften eller lakas ur och orsakar övergödning av vattendrag och kan påverka grundvattnet på samma sätt som handelsgödsel. Handelsgödsel väljer man att sprida vid lämplig tidpunkt och på grund av priset är bönderna inte villiga att överdosera. På den ekologiska gården får man arbeta mer medvetet för att undvika näringsförluster, tex att inte lämna åkrar bara under vintern.

I det konventionella jordbruket använder man kemiska bekämpningsmedel för ogräs och ohyra. När det gäller ogräsbekämpningen så har markerna dragit åt sig en hel del oönskade växter under trädan. Mekanisk bekämpning går till så att man med en harv gång på gång river upp jorden för att få bort ogräset. Mycket fossil diesel förbränns och bönderna tvingas sitta i en skakig traktor lång tid.

Djurhållningen på ekologiska gårdar har förutom djurlagstiftningen andra förbindelser på utrymmen, utomhusvistelser, utfodring osv. På ekologiska gårdar får kalvar till mjölkkor vara längre hos kon vilket gör att de hinner fästa sig mer vid varandra. Avskiljningen kan bli mer plågsam för de båda djuren. De ekologiska djuren tillåts inte heller alla mediciner som finns att tillgå.

Viktigt att notera är dock att Ekologisk odling och KRAV inte är samma sak. Mindre än hälften av den areal som odlas ekologiskt är med i KRAV. KRAV är lite av en märkesvara, man kan köpa jeanes för 149 kr som är minst lika bra som Levis för 699 kr. På samma sätt kan du köpa en lättmjölk för 6,90 som kommer från en gård med ekologisk odling och glada välmående kor utan att KRAV-märket och den extra kronan tillkommit.

Jag köper inte att folk väljer ekologiskt för att göra en insats för miljön. Jag köper däremot att folk handlar ekologiskt för att vara nyttiga och minimera intaget av bekämpningsmedelsrester, eller för att bidra till ett öppet kulturlandskap, för ekologisk odling kräver större areal i anspråk.

Min åsikt då ? Jo, naturligtvis ska allt jordbruk vara ekologiskt hållbart för en bra framtid och man ska inte tvingas till märkesvaror för att verka för en hållbar utveckling.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker