.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

08 april 2006

Bensin blir aldrig brist och mina bilar

Av en slump hamnade jag på något forum på Passagen.se som diskuterade bensinpriset och bristen på bensin. Det är ju inte bensin som är någon "brist" på, utan oljan så jag var tvungen att svara vederbörande. Detta blev mitt svar:

Bensin blir aldrig bristvara
Skrivet av 'Anonym', 8.apr.2006, kl.00:49

Alternativen har redan kommit, snart är hybridtekniken standard på alla bilar, bussar och lastbilar. Drivmedelsförbrukningen minskar 35% och utan att det blir dyrare kan bensinpriset gå upp till 18 kr. Alternativa bränslen är på väg som också blir bättre för den lokala och globala miljön: biogas, fordonsgas. Etanol är bara ett bränsle på försök. Det är inte bra för miljön, särskilt inte vintertid. Bensinen kommer aldrig bli någon bristvara. Bensin kan man göra av mer än olja. Olja riskerar att bli en bristvara, men innan dess har priset stigit så mycket att alla tänkbara alternativ blivit intressantare. I framtidien kommer bensin av en mycket renare kvalitet tillverkas av naturgas eller biomassa genom sammanslagning av kolkedjor. Tekniken har används sedan 2:a världskriget och används flitigt i Sydafrika där de använder stenkol som råvara. Det går mot en bättre framtid. Jag publicerar detta inlägg även på min blogg: www.braframtid.blogspot.com

Jag har satt upp ett datum för att sälja bilen. Jag försöker först att sälja den privat under April månad. Jag har lagt ut en annons och priset är sjukt lågt, men det är ändå högre än det jag kommer få när jag säljer den till en bilfirma. Förhoppningsvis kommer jag inte behöva betala mer än 10-15 000 kr för att bli av med den. Det är ju inte huvudsakligen för kostnaden jag säljer den. Jag skulle kunna lösa billånet och på så sätt pressa kostnaden 2550 kr/mån, men då bristar jag på de kontanterna. Det är främst för att det är ett rent helvete att ha bil när man inte har användning av någon. Att minst en gång i veckan tvingas parkera om bilen och samtidigt vara orolig för den. Peppar peppar så har det inte varit något inbrott eller annat på den. Det var det konstant på min förra bil, som visserligen var en -'87:a 740 och innehöll alla tänkbara reservdelar, tex blinkers och hellysets reläer för ca 500 kr. Det var urskönt när jag sålt den för 13 000 till en ohejdat kontinuerligt prutande invandrare som hade bakluckan fylld med knivar.

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker