.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

16 mars 2006

Snorkling i Skånska tropikerna

Växthuseffekten - högre temperaturer. Gud så behagligt !
Om 25 år är det varmt och skönt i Sverige, man behöver inte åka iväg på semester. Vi kommer ha det tropiskt i Skåne och Halland. Snorkla i Ystad och … Malariamedicin, översvämning i källaren - och jag som inte hade råd med försäkringspremien för tillägget.

Vad blir egentligen effekten av den globalt ökande medeltemperaturen ? Observera att jag skrev medeltemperaturen. Det är mycket möjligt att det kommer att bli kallare vintrar och över lag varmare övriga årstider. Somrarna behöver inte bli soligare eftersom molnigheten kommer att tillta och också nederbörden. Den ökande mängden vatten kommer öka naturkatastroferna och kostnader till följd av detta drabbar alla. Försäkringspremier kommer öka markant. Varmare kan också medföra andra ekologiska förutsättningar såsom myggor som bär malariaparasiter.

Vad har Gaia för mekanismer för att reglera ned den koldioxid som kommer från mänsklig verksamhet ? Mekanismer finns annars skulle ökningen följa utsläppen proportionerligt. De senaste tre åren har atmosfärens halt ökat 2,3 ppm, 1,54 ppm, respektive 2,6 ppm och är nu 381 ppm. Trögheten i systemet är stort, en stor del av koldioxiden går med jämvikt ned i världshaven, omblandningen tar tusentals år. En annan mekanism på norra halvklotet är hur långt norr eller söderut som lågtrycksbanorna går, den så kallade Nordatlantiska Oscillationen. Går banorna längre söderut vintertid blir det mindre blåsigt och mindre nederbörd, men kallare i Skandinavien. Så verkar det dock inte blivit i år.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker