.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

05 mars 2006

Rosa Pantern fånig om Gud vill

Ikväll var jag och såg två filmer på Filmstaden Sergel. Först Rosa Pantern. Den var helt OK i sin genre. Sedan såg jag Om Gud vill. Den var helt fruktansvärt dålig. Manus kanske var OK, men varför göra att den utspelas 1975. Värmebölja med A-lagare som går fullt påklädda. Huvudrollsinnehavarna sitter och äter popcorn på bio. Hur många löjliga missar som helst, det känns bara fånigt att de överhuvudtaget försökte få det att likna 70-tal. Som ett överambitiöst försök skaffade de fram registreringsskyltar till bilarna som fanns fram till 1973 och filmen utspelar sig 1975 - varför? Nej, urfånig film!

Jag har nog inte varit ledig en söndag sedan i somras, och eftersom jag var på fest till sent i morse så var det ju skönt. Omän att det aldrig brukar vara något problem att jobba dagen efter. Problemet ligger nog snarare i att man känner sig så ensam dagen efter en fest där man träffat massa roliga människor. Då inser man att man inte själv är en sådan rolig person. Bättre att jobba.

DaVincikoden och framförallt de bakomliggande teorierna har varit intressant att fördjupa sig i. Dan Browns bok är ju ren fiktion och slutsatsen av efterforskningarna har blivit att även den moderna människan har ett behov av att "veta" om skapelsen, livets mening osv. Det är orationellt att tro på Jesus, framför allt som honom som Guds son. Idag är det mer självkännedomen. Känna sin egen andlighet och plats i den andliga tillvaron. Viss Gnostisk tro. En av slutsatserna i "Cracking the Da Vinci's Code" är att det heligt kvinnliga inte egentligen är Maria Magdalena eller ättelinjen utan Moder Jord. Det är väl vad jag håller med om. Paralellt läser jag Lovelocks första bok om Gaia. Han menar nog inte att det är något andligt utan mer "självreglerande" som styr förhållandena på jorden för att göra det optimalt för liv.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker