.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

22 september 2005

Framtiden, tid och plågor

Sedan jag börjat tänka efter sedan arbetserbjudandet har jag fått ideer om vad jag vill göra. Jag har sagt att jag inte ska bli fast i universitetsvärden förrän jag har arbetat. Jag arbetade ju trots allt 1,5 månader i sommras. Så en idé som jag fick var att satsa stenhårt på ryskan denna och nästa termin, åka till Ryssland och plugga i sommar. I höst skulle jag kunna göra ett examensarbete i naturgeografi/kvartärgeologi för att nästa vår börja på forskarutbildning. Kan jag ryska finns det stora möjligheter att lägga forskning jäntemot de trakterna. Klimatforskning. Det är dock bara vilda fantasier.

Idag träffade jag dessutom Kvinnan som hastigast. Hon är verkligen den Fina. Nej, jag har inte släppt henne helt och hoppas fortfarande på Vi, men det finns så många andra ! Både för henne och för mig.

Nu när jag har så fullt upp med arbete och studier har det tyvärr blivit väldigt lite bibelläsande. Jag har inte ens vart inne på bibeln.se på veckor. Däremot har jag läst något kapitel i "Mere Christianity". Jag har trots allt vunnit kunskapen om Guds 'existens' och hur han inverkar. Senaste kapitlet handlade om hur man kan tänka att Gud lever utom tid. Vi är strikt bundna till en tidsaxel som passerar med hastigheten av en timme/timme. Gud har inte denna tidsaxel och övervakar evigheten kontinuerligt. Det är en av förklaringarna till att Gud har tid för var och en som har tid för honom. Problemet är bara att veta hur man ska handla efter alla små saker och händelser som sätts i ens väg. Besluten är ju trots allt mina och konsekvenserna formar min enskilda framtid och till slut den eviga pånyttfödelsen mot nirvana (budhistisk tanke) eller himmel/helvete (kristna motsvarigheten).

Idag var jag och såg "Kalle och chokladfabriken - orginalversionen" på Biopalatset. Härlig film men helt hysteriskt högt ljud. Var tvungen att hålla för öronen vid flera tillfällen. Jag förstår om folk laddar hem filmer med tanke på att ingen vill betala 85 kr för att plågas. Ytterligare en plåga idag var att jag skyndade och hann med tåget, men hann inte köpa biljett i automaten. Hade jag vetat att det kostade nästan 60 kr extra att köpa biljett på tågen hade jag väntat en timme och gått till lindeQ instället för akademibokhandeln i Stockholm som ändå inte hade den bok jag tänke köpa.

Etiketter: , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker