.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

30 augusti 2005

Första skoldan

I morse var en sådan där morgon som man tog lite extra tid till förfogande för att inte bli sen. Gick upp tidigt, tog ett tidigare tåg än nödvändigt. Tåg till Uppsala. För det är i Uppsala som jag kommer plugga denna termin. Det var tur att jag inte hade alltför ont om tid för jag gick någon kilometer för långt. Gick runt SGU och Arkivcentrum och förbi Zoologiska instutionen. Den staden är verkligen präglat av universitetet och studenter. Ryskan hade platsgaranti även för oss (ca 2/3) eftersläntare. Vet inte hur många vi blev tillslut, men eventuellt måste de dela upp oss i tre grupper istället för två. Den egentliga ryskakursen börjar först den 5 sept. Först blir det allmän gramatik 1p. Jag har köpt kurslitteratur för ca 1700 kr senaste veckan. Mycket pengar, men jag älskar böcker.

Det kommer bli annorlunda att studera på en annan ort. Jag har alltid haft relativt nära till skolan (under mitt vuxna liv) och varit där måndag-fredag. Nu blir det långa resor, men bara 3-4 dagar per vecka och istället mycket enskilt arbete. Det är ju jag som ska lära mig, lärarna är bara till för att hjälpa. Det jag läst tidigare har byggt mycket på förståelse och inte så jättemycket detaljkunskap. Språk är ju 100% detaljkunskap. Jag hoppas att det kommer fungera med min studieteknik att älta saker om och om igen. Tågresorna blir en stor kostnad. Jag ska försöka pressa utgiften genom att åka buss när jag inte har allför bråttom. Borde klara mig på runt 1250 kr per månad.

Jag har vidare bestämt mig för att bli en hurtbulle - jag ska börja jogga och om tid finnes börja styrketräna mer seriöst. Eftersom jag är sjukt fixerad av löpande dataserier och diagram så har jag köpt en träningsdator som registrerar pulsslag och sträcka/hastighet som kan tankas in i datorn. Förhoppningsvis kommer jag kunna se förbättring i resultatet. Visserligen har jag väldigt bra kondition redan, men det är framförallt ifrån cyklandet.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker