.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

17 augusti 2005

Darwin och Lovelock

Jag har ju minst sagt vetenskaplig kunskap om världen och kan göra en jämförelse mot om Gud existerar eller inte. Evolutionen till exempel. Mutationer som får individer med olika egenskaper och survival of the fittest. Som mest några generationer per år och efter några hundra eller tusen år har en ny art uppkommit. Ser man på naturprogram kan man få exempel på de mest osannolika anpassningarna, hur är det möjligt, hur kan slumpen leda till sådana goda förutsättningar ? Jo, visst ja, slumpen styrs av Gud och Gud styr därmed evolutionen. Inte aktivt utan bara en slump här och där så får Jorden sköta sig själv.

Jag är också anhängare av Gaiahypotesen. Den bygger på att hela jorden fungerar som en självreglerande organism eller cell kallad Gaia (det antika Greklands namn på jordgudinnan). Naturen vill utjämna allting och motverka skada på sig själv. Överbefolkning regleras av sjukdomar, sol med vindar och erosion med bergskedjebildningar. Jordens temperatur och atmosfärens sammansättning hålls så jämn som möjligt genom att hela jordens mikroorganismer sammarbetar i Gaias försorg. Jag vill poängtera att detta inte betyder att människan utan vidare kan våldföra sig på jorden såsom nu sker. Jorden kan ta hand om alla utsläpp koldioxid av fossilt ursprung, men när Gaia reglerar skadan sker det genom en anpassning och den anpassningen artar sig i högre global medeltemperatur, öknar och kraftigare väder. Det senare är ett sätt att läka såret. Ökad erosion av mark och berg gör att kol åter kan bindas fossilt. Bättre växtförhållanden gör också att mer kol kan bindas biologiskt. Vi vet inte hur det kommer att ske, kanske blir nästa istid tidigare än Milutin M. anger för att Gaia ska kunna binda kolet i djuphaven. Gaia bryr sig inte om kulturer, människor eller djur bara om jordens fortsatta existens så som den gjort sedan jordens bildande. Jorden är en organism och viktigt att tänka på är att var man än befinner sig så kan man skada hela jorden lika mycket, det spelar ingen roll om man kör bil i Australien eller tappar upp varmvatten hemma, jorden påverkas lika mycket i båda fallen.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker