.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

04 november 2012

Framtidens ekonomi

Veckan som komma skall är sjukt fullbokad. Nu fick jag åtagande på onsdag också, ska bli roligt. En god kompis som ska ha spelning. Har inte ens träffat honom på flera år. Hoppas J kan följa med. Vi har blivit goda vänner. I fredags träffade jag t o m hennes kille. Ja, vi är bara kompisar. Det accepterar jag, omän att jag givetvis önskar något annat i framtiden. Hon aktiverar mig och får mig att träffa nya vänner. Om ett par veckor ska vi ha förfest hemma hos mig. Vad som har hänt med SeN undrar jag. Hon verkar ha dissat mig som vän eller ha satt mig i typ fjärdehandsalternativ. Hon bortprioriterade mig för att hon skulle ”må dåligt”. Nu har jag inte tid att träffa henne.

Min nya ekonomiska plan var att jag ska tillåta mig att leva på existensminimum. Något som jag aldrig gjort. Enligt konsumentverket ska jag ha 4790 kr/mån i mat, hygien och hushållskostnader. Enligt kronofogden ska jag vid existensminimum ha 4665 kr per månad för mat, kläder, tvätt, hygien, gas, hushållsel, telefon, tv-avgift, försäkringar, fackföreningsavgifter och andra medlemsavgifter samt mindre utgifter för tillfälliga behov.

Med existensminimum 4665 kr efter hyra och 1302 kr i ingående kostnader har jag i genomsnitt 3363 kr/mån. Räknar jag av fritidshus och bil blir det negativt. Så jag får fuska och rätta mig till konsumentverkets värde istället. Konsumentverkets beräkning är väldigt generös. Den kommer räcka till att bränna på krogen också. Idag gör jag av med 1200 kr/mån på mat o hushåll och mindre än 5000 kr på kläder per år. Avrundar till 5000 kr och vi får se hur det kommer att gå.

Jag har sagt upp kreditkortet och kommer köra kontant/bankkort from nu. Jag har sålt saker och växlat in mynt och fått loss 3500 kr.

När jag slutar på extrajobbet kommer mitt överskott enligt konsumentverket att minska från 13272 kr till 5140 kr. Det är bestämt. Det är också bestämt att jag ska sluta på dagjobbet. Men jag vet ännu inte vad jag ska göra istället.                 
 
…och när!

Prioriterar vänner och framförallt en flickvän.
 
Jämför detta inlägg med koka soppa på en spik

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker