.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

13 januari 2008

koldioxidbantat 1,3 ton

Koldioxidkalkyl för år 2007


Nu har jag fått alla värden för min energianvändning för året så här en kalkyl:

Använd gärna som underlag för egna beräkningar.


Bil 1450 mil privat körande med 725 liter diesel á 2,54 kg/liter = 1842 kg. Min andel 67 % = 1228 kg

Flygresor Stockholm-Moskva, Rom-Stockholm totalt 3243 km á 160g/km = 519 kg

Elanvändning Fritidshuset 6334 kWh. Ökningen mot förra året räknar jag som hälften på marginalen dvs 741 kWh á 0,77 kg/kWh. Vindkraftverket kom i drift i November så 500 kWh under två månader räknar jag som 90% utsläppsfri allt annat som nordisk elmix, dvs 4693 kWh á 90 g/kWh = 993 kg. Min andel 50% = 496 kg

Boendet. Här har hyresvärden bytt från oljeeldning till fjärrvärme. Det är svårt att veta exakta energianvändningen. Schablonmässigt borde huset göra av med runt 150 kWh/kvm vid 20 grader + varmvatten. Jag har 17-18 grader inne i snitt och spar således 15 % värme. Jag gör av med mindre varmvatten än normalt men räknar med 1000 kWh/år och har varit hemma 276 dagar, resten på resande fot eller i fritidshuset, så: Olja 3250 kWh motsvarar ca 440 liter á 2,68 kg/liter = 1180 kg. Fjärrvärme 3250 kWh á 0,0655 kg/kWh = 213 kg (koldioxid från de fossila bränslena).

Hushållsel 788 kWh. Jag kan knappast spara mera så jag räknar inget som kolkraftsel, dvs på marginalen, totalt 71 kg koldioxid

Stadsgas 103 kubikmeter = 465 kWh á 0,3 kg/kWh (även förluster vid produktion o distribution) = 139 kg (Jämför med elspis som bidrar med 0,77 kg CO2/kWh !!!)


Totalt 3,85 ton fossil koldioxid i privat bidrag

(mat, industri o samhällssektor tillkommer. Även avdrag av besparingar gjorda på arbetet)


En minskning med ca 25%
(dock har jag använd lite olika värden som räkneunderlag jämfört med förra året)

Jag har ägt vindkraftsandelar större delen av året, men verket har inte levererat el förrän nu i vinter. Nästa år kan jag räkna av den elproduktionen. Fritidshuset kommer till stor del värmas med biobränsle (pellets). Nästa år borde jag hamna under två ton. När jag var i Ryssland så var fjärrvärmen avstängd drygt halva vistelsen så bidraget där blev minimalt liksom tågresorna.

Som fotnot kan väl nämnas att 3900 kg är lika mycket koldioxid som normalt finns i en kub luft med sidan 173 m.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker