.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

09 augusti 2006

Etthundrade inlägget, nr 100

Detta är det etthundrade inlägget, nr 100 !!!

Jag läser nu James Lovelocks senaste bok "the revenge of gaia". Den tar upp den senaste synen på de globala klimatförändringarna och hur allvarligt det är. Det känns ungefär som om Lovelock är panikslagen. Han formulerar ett skräckscenario och jämför den stundande klimatkatastrofen som ett kommande krig "the climate war" och beskriver hur det kommer slå mot London och Liverpool och hur man bäst mobiliserar sig.

Människan är ett vilt flockdjur som i grupp kan utföra handlingar som ensamma bara gör som psykopater. När en fara nalkas reagerar människan med flockdjursbeteende. Eftersom ännu inga riktiga tecken på en katastrofal miljöförändring visat sig reagerar inte folk, det är först när tydliga tecken visar sig som vi kommer att handla. Att stänga av flygplanets motorer när vi är i luften leder till en krasch, vi måste landa mjukt. Lugnt och genomtänkt måste den negativa miljöpåverkan stoppas, redan idag.

Lovelock går kanske till överdrift när han föreslår hur man bör producera föda kemiskt från luft, vatten och mineraler för att inte genom jordbruk påverka jorden. Han har också en lång beskrivning över kärnkraftens förträfflighet som energikälla då den är säker och miljövänlig. Kärnkraften kan enligt Lovelock skona oss från den stundande "mörka tidsåldern" (Dark Age) i slutet på detta sekel. Vi kan genom kärnkraften upprätthålla en normal civilisation i väntan på en evig energikälla såsom sol och fussionskraft.

Inga personliga åsiker i ovanstående, men mycket faller inom ramen för vad jag själv tycker och tänker. Bättre med kärnkraft än limbokraft. Däremot anser jag inte att den mänskliga klimatpåverkan är så stor historiskt sett, däremot kan den bli väldigt stor framöver. Den mänskliga miljöpåverkan är bevisligen stor . Det kan man ju inte invända emot.

Etiketter: , , ,

1 Påpekanden:

At 09 augusti, 2006 16:33, Anonymous Anonym säger...

Ja det var en bra bok. Jag håller också med om mycket han skriver, men gissar personligen att klimatförändringarna framför allt kommer drabba de fattiga länderna.

Om inte annat därför att vi har tekniska förutsättningar för att vid behov kunna producera billig energi, förändra boende och flytta bostandsområden o.s.v.

Det är, och kommer helst säkert bli i
ännu större utsträckning, värre för resurssvaga länder utan industralisering.

Titta gärna förbi vår temasida om miljö där vi publicerar våra artiklar:
Vår värld
Jag gör kanske ett webbtips till din bokrecension när det blir dags att rotera webbtipsen nästa gång.

 

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker