.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

13 juli 2006

Vattenkylning

Installation av vattenkylning till min dator

Man kan diskutera nödvändigheten med vattenkylning till en normal hemdator. När jag köpte datorn valde jag en specialmodell som JME-data byggde. Den var helt ljudlös. Det skulle dock visa sig att framförallt hårddisken och till viss mån även processorn blev oroväckande varma. Jag har mätt hårddisktemperaturer på uppåt 70 grader och processortemp på över 90 grader. Det skulle ha räckt med en fläkt för 250 kr. Jag är prylbög och en vattenkylning tillfredställer det behovet. Så här i efterhand när man kämpat med allt så ångrar man sig till viss del, framför allt nätaggregatet. Det var det ända som lät från datorn, sånär som lite burr från hårddiskarna. Jag valde att köpa ett vattenkylt nätaggregat från Tyskland. Det var inte likadant som det jag hade så jag fick klippa upp bakkåpan lite för att kunna ansluta nätkabeln.

Före


Installationen var knepig. Jag fick montera bort ganska mycket för att få saker på plats. Det hade knappast varit svårare att bygga en dator från grunden. Eftersom jag saknade ett fäste för CPU-kylaren så fick jag bege mig till en datorbutik, där jag som tur var fick en gratis. Originalfästet var avlägsnat när kylflänsen monterats dit. Det jag gjorde var att jag installerade ett kylblock för CPUn, en vattenkylning med vibrationsdämpning till masterhårddisken. Hårddisk 2 (som jag kallar M:) fick redan från början en bullerdämpande kylare. Jag har aldrig upplevt att grafikkortet har blivit för varmt så jag installerade inget kylblock på den. Dess kylflänsram är mycket fin. Sist i vattenkretsen ligger nätaggregatet. Utanför datorn står ett kyltorn med vattet i och massor med kylflänsar. I botten sitter pumpen. Den är i det närmaste ljudlös. Det finns dock risk för resonans i golvet därför står den på en skumgummibit. En slang blev lite böjd och flödet hämmas på så sätt. Det verkade inte påverka kylningen, men jag åtgärdade det innan färdigställandet av arbetet genom att sätta dit en bit silikonslang istället för plastslang.


Utrustningen

Det känns väldigt riskabelt att hålla på och mecka så här med datorn. Det är så lätt att förstöra någonting. Det enda problemet som uppkom var att datorn inte hittade diskettstationen. Jag har mixtrat med kablarna för att få det att fungera, men inte lyckats. Jag ska se om en kompis kan assistera mig, annars får jag skippa diskettstationen för jag använder den ändå inte särskillt ofta. Nu har jag dessutom ett fungerande nätverk mellan Scilenzio och Bärbara datorn (som mina datorer heter).

Resultatet blev häpnadsväckande: Efter att ha belastat datorn och haft den på i åtskilliga timmar så når CPUn 50 grader och hårddiskarna 40 respektive 45 grader. Det är 10-20 grader lägre än tidigare vid normal drift.

Alla dessa datagrejjer tillsammans med ett modem och färgpatroner kostade 7499,32 SEK. Färgpatroner till skrivaren är verkligen svindyra. Modemet visade sig vara onödigt då Glocalnet endast kunde uppgradera till 8 Mbit - inte 24 Mbit än. Men å andra sidan behöver jag inte diskettstationen när nätverket fungerar :)


Efter

Utvärdering: Som jag tidigare nämnt så var det onödigt att installera vattenkylning, men kylningen blev effektiv. Däremot så blev jag av med diskettstationen och hårddisken låter mer än tidigare. Ett lågfrekvent pulserande burrande ljud. Det är möjligt att det fanns förr också. Kostnaden blev nästan 6000 kr för vattenkylningen och det är det knappt värt.

Det fungerar fortfarande inte att publicera bilder. Dessa tre av fem lyckade jag efter flera försök få in. Jag har felanmält det, men de tar tid på sig.

Etiketter:

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker