.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

18 juli 2006

Turistat på olycksvägen

Idag tog jag en turistpromenad tillsammans med min kamera. Det är intressant att turista i sin egen stad, att lyfta på blicken och se mer än man annars brukar göra. Att tänka lite annorlunda.
Skinnarviksberget, Mariaberget, en bit av Monteliusvägen, Bastugatan, Slussen, Skeppsbron, Strömbron, Norrmalmstorg, Regeringsbron och Malmskillnadsbron och sedan en cykeltur hem Vasabron - Munkbron - Söder Mälarstrand.

På Skeppsbron står en skylt som anger att det är en olycksdrabbad sträcka. En turist försökte läsa och uttala "U-sväng förbjuden". Det var ingen U-sväng som gjorde att jag blev påkörd av en taxibil för drygt fem år sedan. Tiden går fort. Taxibilen hade uppmärksamheten till vänster och bussfilen. Jag höll 25-30 km/h och flög i backen. Höger arm fick ta rörelseenergin, eller rättare sagt axeln. Muskelfästet skadades och jag fick problem till och från i tre år. Kan fortfarande känna av det vid speciella rörelser. Rörelser som man lärt sig att undvika. Flera år tog det att processa med försäkringsbolagen (bytte efter en tid) och jag fick drygt 20 000 kr. Man blev ju glad när man fick pengarna, men frågan är om det var värt det. Man vill inte tänka på vad som kunde ha hänt. Jag hade ingen hjälm...

I början av 1900-talet var Leonurus cardiaca (hjärtstilla) mycket vanlig på Södermalm. Den är idag mycket ovanlig eftersom dess växtplatser försvinner. Gårdsmiljöer. Jag hade en kruka med hjärtstilla på köksbordet. Tanken var att jag skulle plantera ut den på något lämpligt ställe där ingen skulle ta den för ogräs och rensa bort den. Den här platsen hade jag i åtanke, men var rädd att den skulle rensas bort. Tyvärr dog den innan jag hunnit plantera den. (På bilden finns ingen L. cardiaca, mest sporrar och kanske Arthemisia)





Igår köpte jag mig en sak jag önskat sedan i vintras. Jag fick väl nog när min DVD inte ville läsa skivor som jag bränt på datorn och när min bildsändare från datorn till TVn inte fungerade. Jag köpte en hårddiskvideo med ett kinky namn. Jag har strulat med den i natt och hela eftermiddagen. Dessvärre har jag ännu inte fått internetfunktionen att fungera. Det är meningen att man ska få fram en programtablå och på ett enkelt sätt kunna programmera inspelningar. Det ska dessutom gå att programera videon varifrån som helst där det finns internet eller Wap. Onödigt, men roligt och när funktionen finns så vill man ju att den ska fungera. Jag visste inte om den när jag köpte apparaten. Det har blivit några avsnitt av en gammal TV-serie med kristallklar bild. Enastående. Dessutom går bildväxlingen oändligt mycket snabbare när man kör genom videon. Min plasma-TV är oerhört långsam på kanalbyten.

Vattenkylningen fungerar enastående. Trots att jag bestämt mig för att inte göra några mer inköp över huvud taget på ett tag och framför allt inte till datorn så har jag bestämt att köpa en vattenkylning/vibrationsdämpare till den andra hårddisken. Nu lyckades jag skapa resonans som låter störande mycket.







Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker