.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

11 maj 2006

Miljöfarligaste ?

Igår kväll när jag satt och åt min medhavda pastasallad uppe på Mariaberget såg jag en gråbrun rökgasplym bortåt Lidingö. Jag hade väldigt svårt att förstå vad det var för stor punktkälla där. Några minuter senare hade den förflyttats, det var ingen punktkälla det var ett rörligt objekt - ett fartyg.

Rakt på sak: Sjöfarten är den mest miljöförstörande sektorn. På samma sätt som internationell flygtrafik så är den internationella sjöfarten svår att reglera. Fartygens energiomsättning är ofta lika stora som ett värmeverk för en mindre stad, men i regel ingen rening eller val av renare bränsle. Vissa åtaganden finns att i innerskärgård och vid hamnar använda lågsvavligt bränsle. På öppet vatten använder man billigast möjliga bunkerolja. För några år sedan fanns det planer på att bygga ett oljekraftverk i Stenungsund. Det kraftverket skulle med fullgod rening elda restoljor från raffinaderierna i området. Tyvärr blev projektet stoppat av "miljövänner" som nu låter dessa oljor eldas utan någon rening eller kontroll ute på haven.

Mer än dubbelt så mycket av det nedfall av svaveldioxid och kväveoxider över Sverige kommer från den internationella sjöfarten än vad Sverige själv bidrar med. Sjöfarten bidrar med en femtedel av totala nedfallet.

Finns det något att göra för en Bättre Framtid inom sjöfarten? Ironiskt nog så kör båtarna i vatten och saltvatten är ypperligt bra att använda vid rökgasrening. Att installera en havsvattendriven skrubber på ett fartyg skulle reducera utsläppen av framför allt svaveldioxid och stoft samtidigt som driftkostnaden skulle vara minimal.

Skillnaden mot flyget är stor. Flyget väljer omedvetet bästa möjliga bränsle. På ett fartyg finns gott om plats för avancerade rökgasreningsutrustningar om man skulle vilja, vilket flyget både av utrymme/vikt-skäl har begränsat. Jetmotorer har tekniska begränsningar att ta hand om avgaserna för rening vilket borde vara lättare med stjärnmotorer på propellerplan.

Av transporter är sjöfarten den mest energieffektiva och flyget det minst effektiva. På land är det självklart järnvägen som är effektivast. För timmer är det timmerflottning.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker