.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

22 mars 2006

Rätten att investera eller konsumera med bankernas pengar ?

Som en ren chansning sökte jag lån på en villa för att veta ungefär hur jag ligger till i möjligheterna att få låna. Som jag vet sedan tidigare räknar bankerna på ett ganska sjukt sätt. För några år sedan när jag skulle köpa villa fick jag nobben - trots att den bokostnaden skulle bli ca 6500 kr/mån. OK !. Jag köpte bilen istället för att jag ville använda pengarna och fick en bokostnad + bilkostnad på ca 7500 kr och det har inte varit några problem att betala. Nu när jag har mycket mycket mer kapital att skjuta in både kontant och säkra lån som inte behöver amorteras och avser sälja bilen så får jag inte låna. Med det objekt jag sökte på som var i överkant av vad jag inser mig ha råd med skulle kosta 6500-8000 kr/mån beroende på bindningstider. Saken är också den att jag måste kunna klara kostnaden själv omän att jag kommer ha inneboende som betalar kanske hälften. Jämfört med nu skulle det rent av bli lägre månadskostnader om jag säljer bilen.

Jag vet inte om bankerna ser en bil som mer nödvändig än en större bostad eller om den jämförs med andra lyxiga vanor, tex att dricka öl till maten istället för vatten. Jag skulle i vare fall ha större användning av en villa och trädgård än en bil.

Jag är fast besluten om att köpa en villa innan vintern och för att bättra ekonomin ska jag sälja bilen. Jag har lagt ut en annons igen som ett nytt försök att sälja privat går inte det så får jag sälja den till förlust till en bilfirma, dvs till ett lägre pris än vad jag har i skuld. Sedan får man hoppas att det kommer något sjyst objekt till salu till rätt pris och få andra spekulanter.

Det känns som om jag har bott några år för mycket i innerstan, jag ville ju ut från stan redan för 4 år sedan när jag då letade lägenhet. Då var det lägenheter som blev för dyra (över 6500 kr/mån) bara för att det just då inte var några 2:or utan bara 3:or till salu. I underbara Björkis.

..........................................................................................

Jag brukar inte tycka om hårdrock. Men melodisk hårdrock kan vara riktigt bra. Det kristna hårdrocksbandet Tourniquet har några bra låtar. Favoriter kan vara Bats, If I Was There, eller If Pigs Could Fly.

two criminals were there-with one on either side of Him
one hurled insults and one believed-and one believed
which one am I?

Etiketter: , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker