.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

16 mars 2006

DaVinci-koden

Det var nog mer än en månad sedan jag läste klart DaVincikoden. Den gav ett visst intresse för att reda ut saker och ting. Brown säger ju att allt är sant, vilket känns lite överdrivet. Så för att ta reda på fakta och fiktion och vad Bibeln säger så köpte jag först Seth Erlandssons bok "Gardells Gud, Da Vinci-koden och Bibeln" Den kändes ganska subjektiv, det kändes som om den var skriven av en fundamentalt kristen eftersom det helt framhölls att det som står i Bibeln alltid är sanningen. Då blev jag tvungen att köpa den engelskspråkiga boken "Cracking the DaVinci's code" av James Garlow och Peter Jones. Den var mycket saklig och intressant och omfattade dessutom mycket mer text. Den går igenom både historia och bibeln. Vissa saker fastställs som sanna, men det mesta som Brown skrivit i DaVinci-koden fastställs som ren fiktion eller osaklighet av historiska händelser (felaktig korrelation mot annan historisk kronologi).

Man kan ju tänka sig hur reaktionerna skulle ha blivit om boken istället skulle ha behandlat någon annan religion till exempel muhamedanismen ! Islam är ju inte känd för att vara någon fredlig religion direkt…

Snart blir kommer den som film på biograferna och det ser jag fram emot. Tom Hanks och Audrey Tautou i huvudrollerna.

Det intressanta är ändå att med boken har en diskussion kommit fram om den moderna människans behov av en tro. Den gamla tron kanske inte passar in i dagens samhälle. Vi är idag mer individualister och riktar oss inåt. Vi vill finna oss själva. Andligheten är ett behov. De gnostiska texterna som kom till århundradena efter Kristus är mer inriktade åt individuell andlighet och Brown har flera gånger blandat ihop gnostiska texter och Bibeln i DaVinci-koden. En annan slutsats som Garlow och Jones gör är att vi idag märker hur jorden protesterar mot mänskliga aktiviteter. De menar att det heligt kvinnliga i själva verket är moder Jord. Henne ger inte den bibliska kristendomen något utrymme för.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker