.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

21 augusti 2005

sex och pride


Just nu håller jag på och läser C S Lewis Mere Christianity som jag tidigare beskrivit. Den tredje delboken är lite mer analyserande. Ett kapitel tog upp synen på sex inom kristendomen. Ingen sex före äktenskap och varför. Ganska logiskt egentligen. Sexualdriften är ett sätt att säkerställa människans fortlevnad det är därför inte någonting som behöver göras utanför eller före äktenskapet. Lewis poängterar också att det är en relativt lindrig synd i jämförelse med annat att ha sex före äktenskapet. Jag blev lite nyfiken på att sätta mig in i ämnet så jag skrev till bandet Pantokrator som tidigare hade en artikel om sex på sin hemsida. Den finns inte kvar så jag fick den engelska versionen mejlad till mig. Jag får sprida den så om någon vill ha den kan jag mejla vidare den ;-) Bland annat står det om hur han och sin fru lovat varandra att inte ha sex före äktenskapet. Att före äktenskapet inte ha sex med henne och efter endast ha sex med henne. Om man inte kan hålla sitt första löfte hur ska man då kunna hålla sitt andra. Tänk vilket enormt förtroende för varandra.

Enligt Lewis är den särdeles värsta synden högmod - stolthet över sig själv att alltid vilja vara störst, bäst och vackrast för att skryta och stå över alla. Pride på engelska. Det är inte att vara stor, bra eller vacker för det är OK det är driften att vara steget över att inte acceptera andra som är konkurrenter utan att då bli avundsjuk och bättra sig för att bli bäst. Hur passar jag själv in där. Jo, bra, jag blir förvånad hur kristet jag lever utan att det är medvetet. Hur andra tolkar mig är en annan sak. Jag har inget behov av att skryta för andra. Jag är ingen tävlingsmänniska. Jag gör saker för mig själv, som ett självförverkligande. Andra kanske tror att jag köper fina saker för att skryta - Nej - jag är kvalitets och funktionsmedveten och väljer därefter även om det kostar tre gånger så mycket. Jag har en nästan ny Volvo, det kan tänkas skrytigt, men hade jag haft det problemet hade jag säkert köpt en BMW. För övrigt kommer jag troligen sälja bilen för jag har inget större behov av den inom den närmaste framtiden.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker