.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

26 augusti 2005

strippad mat och studier

Jag fick åter en reflektion över hur C S Lewis beskrev sexualiteten. Han jämförde sexdriften med driften att äta när man är hungrig. Striptease är egentligen något väldigt konstigt. Lewis jämför det med att en samling människor står och väntar och tittar på täckta tallrikar med mat som man långsamt lyfter av locket för att sedan släcka ljuset. Har det inte gått snett med aptiten för mat då? undrar han. Visst, men det är ju inte så ovanligt att man betraktar mat utan att få äta den. Är kockprogram att jämföra med porrfilm ? Kanske inte, det är lite olika typer av drifter ändå.

Nu är det snart terminsstart. Kollade upp när man skulle vara bortrest från den kurs som jag har plats på. Ca 3 veckor är man borta från Stockholm - det har inte jag råd med. 3 veckor betyder nästan 9500 kr i nettolön totalt. Så den kursen får jag stryka. Jag anmälde intresse för eventuella restplatser på två kurser. Rysk samhällskunskap fick jag plats på, men nybörjarkursen var full. De har bestämt att inte ta in så många i år. Inget överintag alls, de tar in 50 st, förra året tog de in minst 80. Det finns plats på kursen i Uppsala. Det är dyr pendling, men kanske det ändå ? Annars så får jag plugga lite själv och läsa om ett år, men att planera två år framöver känns avlägset !

Att plugga i Uppsala har några fördelar ändå:
1. Man kan plugga på tåget.
2. Det är något nytt - jag har bara läst på SU förut
3. Om jag inte pallar tempot kan jag hoppa av och ändå läsa
kursen på SU nästa år.
4. Jag håller tidsplanen och kan fortsätta med A-kursen ivår.

Min plan är att lära mig hyfsad Ryska till våren och åka på en 4 veckor språkresa till Ryssland i sommar. Dröm om något utöver den raka vardagen igen. Som när jag åkte till Australien för 2 år sedan.

Varför just ryska ? Jag vet inte när jag sade det, men det måste ha varit i början av mina studier, att jag skulle lära mig Ryska och ett Medelhavsspråk. Jag har mest koncentrerat mig på Medelhavsspråket. Arabiska? Spanska? Italienska? Sedan hoppade jag helt oplanerat på franska som jag aldrig tänkt lära mig - och hoppade av efter två månader. Italienska har jag läst grunderna och tänker fullfölja någon gång. Ryska har jag sökt som reservalternativ för något år sedan och hade som plan att börja med nu i vår. Så kanske det ändå får bli. Kanske inte ska ha så bråttom ?

Dessutom hade jag tänkt att jag skulle börja träna och det försvåras av att man är på tåget till och från Uppsala stor det av tiden - kanske inte, jag måste ju ändå plugga och det får jag gjort där. Kan nog träna ändå !

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker