.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

07 augusti 2005

Hippie = Progglyssnande bohem ?

Så lyxigt med ett fungerande bredband och en hjärna som är fylld av idéer om vad man kan söka om på internet. Nu hamnade jag på susning.nu och sökte på "Hippie" och allt som länkades därifrån. Flower-power, grön ism och att kollektivboende är att man bor ihop i en större gammal villa. Peace, love and understanding. Det fick mig att tänka på en gång i lumpen. Jag hade börjat tröttna på att vara ute i fält i evigheter så en gång när jag satt på vaktpost någonstans mitt i Roslagen en varm sommardag med en ksp 58 (kulspruta på 17 kg) plockade jag några blommor och stoppade in i pipan och visslade "jag drömde en natt…" Undrar vad kaptenen tänkte när han såg det ? Blommorna var i varefall borta. Kanske det var vid samma övning som jag författade ett jättelångt dagboksinlägg om hur idiotiska alla befäl var…

Bohem - är jag en bohem ? "Ett oregelbundet och sorglöst liv" - vad innebär det ? Såvärst oregelbundet vet jag inte, inte så regelbundet heller. Sorglöst - ja, försöker oroa mig så lite som möjligt !

Läser man vidare på wikpedia så är hippien en person från en subkultur jämförd med proggen. Det i sin tur är en del av flumvänstern. När vi spelade proggmusik på jobbet kom chefen och tog stereon, nåja det var nog min demoskiva av urkass kvalitet också ? Vi har ännu ingen stereo och detta hände i vintras. Jag klarar mig, jag har både dator och stereo hemma !

Checka in denna sida: http://dianavandenberg.no.sapo.pt/obraspage.html Vacker musik och mycket vackra bilder.

Från hippisarna till bibeln. Jag har nu börjat läsa om Jesus från att tidigare mest läst om apostlarna. Häftigt !

En fundering som har uppkommit i kristendomen och bibeln är att allt verkar så himmelskt. Väldigt lite riktas mot jorden - moder jord - hon behöver också vördnad. Vi kan inte bara leva himmelskt. Så som människan (i-landsmänniskan) har levt de senaste 2 seklen har vi skadat moder jord mer än någonsin. Vad spelar det då för roll hur stor vördnad vi än visar Fadern i himmelen ?

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker